- Predmet s názvom marketingová komunikácia sa vyučuje na FEM po prvýkrát, je súčasťou novoakreditovaného študijného programu agrárny obchod a marketing," vysvetľuje pani profesorka Ľudmila Nagyová, vedúca Katedry marketingu a pokračuje: "Aj my, aj študenti sa v rámci neho spoločne učíme, snažíme sa nadviazať na obchodné podnikanie, ktoré absolvovali v prvom stupni štúdia a priniesť niečo nové, spestriť štúdium a hlavne, čo je podstatné, prepojiť ho s praxou. V rámci modernizácie výučby hľadáme kontakty, snažíme sa viac orientovať na exkurzie do domácich aj zahraničných podnikov, etablovaných na Slovensku a zároveň dostať k nám na katedru externých pracovníkov, ktorí vynikajú v podnikateľskej činnosti a sú ochotní podeliť sa s našimi študentmi o skúsenosti. Verte, študenti sa veľmi pozitívne vyjadrujú na margo takýchto externých prednášok," dodáva.
Minulé leto ju oslovil PharmDr. Ing. Andrej Belaj, zástupca nitrianskej reklamnej agentúry EDUINFO, s.r.o., špecializovanej na prevádzku siete reklamných panelov. Že by veľmi rád spolupracoval s katedrou na riešení návrhov reálnych marketingových situácií. Našli spoločnú reč. Andrej Belaj predstavil študentom 4. ročníka študijného programu agrárny obchod a marketing filozofiu firmy, informoval ich o jej činnosti a zároveň predostrel problémy, ktoré by mali riešiť. Vedúca katedry spolu s internou doktorandkou Ing. Katarínou Kleinovou, ktorá viedla so študentmi cvičenia z predmetu marketingová komunikácia, to veľmi privítali. Napĺňalo to ich predstavy, zamestnať študentov nielen teóriou...
Išlo o projekty pre dve firmy, ktoré doteraz nemali rozvinuté nijaké marketingové aktivity a aj preto strácali záujem verejnosti. Ing. Kleinová v závere semestra na základe prezentácií študentov vybrala spomedzi 24 vypracovaných plánov tri najlepšie za každý projekt a napokon porota zostavená zo zástupcov zúčastnených strán stanovila poradie. Nebolo ľahké určiť víťaza, pretože každá práca bola čímsi zaujímavá. Najlepší vyhrali hneď dvakrát: získali praktické skúsenosti, ale aj finančnú odmenu.
Tenisové centrum - Hliviačik
To sú kľúčové slová dvoch marketingových plánov, ktoré študenti na základe námetu firmy EDUINFO riešili. Presnejšie, ako zvýšiť návštevnosť športového centra v Nitre, resp. predajnosť produktu Hliviačik.
Projekt Miloša Gajdoša, Tibora Barackého a Filipa Mátela bol vyhodnotený ako najlepší spomedzi tých, ktoré riešili tému tenisové centrum.
Miloš G.: - Hoci sme Nitrania, sami sme o tomto športovom areáli nevedeli. Preto sme si vybrali úlohu zmedializovať a spropagovať ho, dať ho do povedomia domácim obyvateľom i návštevníkom z okolia. Našu prácu sme orientovali hlavne na efektívnosť. Mali sme v zadaní rozpočet približne 200-tisíc Sk. Nestavali sme sa k tomu tak, že ich minieme a hotovo, ale práve naopak, chceli sme minúť čo najmenej a spraviť čo najviac. To bolo naše motto. Všetky nápady a jednotlivé stratégie sme opierali o túto myšlienku.
Tibor: - Rád by som doplnil, že sme si možno vybrali tú ťažšiu cestu, a to zámerne, vzhľadom na to, že pri projekte Hliviačik bol rozpočet 1 milión 500-tisíc korún. Vybrali sme si menší rozpočet a snažili sa, práve preto, že sme tunajší, spropagovať dačo, čo je užitočné pre všetkých Nitranov.
Miloš G.: Začali sme renováciou internetovej stránky, pretože jestvujúca bola pod úroveň. V dnešnej dobe, keď sú všetci na webe, je to najdôležitejšia vec. Jednoducho internetová stránka musí byť, a dobrá! Ďalej to bol tzv. guerilla marketing, teda netradičná forma marketingu, ktorý sa snaží za čo najmenej spraviť čo najviac, využili sme aj direct marketing, priame oslovovanie ľudí, v našom prípade personalistov a vedúcich pracovníkov jednotlivých spoločností, aby prišli do športového centra a usporadúvali v ňom rôzne podujatia, súťaže, vnútrofiremné akcie, aby to bol benefit pre pracovníkov.
Tibor: - Bolo to cielené na stredné a väčšie firmy v Nitre a v okolí, kde by sa dala využiť sila pracovných tímov, team building, ktorý je v dnešnej dobe veľmi populárny a prináša firmám veľké výhody práve z toho, že dobre zohraté pracovné tímy pracujú omnoho efektívnejšie.
Miloš G.: - Webovú stránku sme doplnili návrhom športovej flashovej hry, do ktorej sme takisto zahrnuli reklamu športového centra. Hra sa šíri zadarmo po mnohých serveroch, kde si ju ľudia môžu stiahnuť a hrať, keď si chcú oddýchnuť. Aj to je spôsob, ako dostať ľudí do tenisového centra...
Spomedzi tímov, ktoré riešili projekt Hliviačik, sa porote najviac pozdával marketingový plán Miloša Kačániho a Juraja Svatíka.
Miloš K.: - Cieľom nášho projektu bolo zvýšiť podporu predaja produktu Hliviačik pre deti. Ide o prípravok na zvýšenie imunity, má priaznivé účinky v boji proti rakovinovým bunkám, chrípke aj ako bežný výživový doplnok. Vymýšľali sme rôzne spôsoby, ako zlepšiť najmä úroveň grafickej stránky obalu. Podľa nás je dôležitejšie dostať do povedomia potenciálnych konzumentov skôr samotnú hlivu ako produkt z nej. Vychádzam z toho, že ani ja sám som pred niekoľkými rokmi nevedel, čo je to hliva, na čo slúži a aké má účinky. Pri produkte pre dospelých sa nám zdalo, že v súčasnosti používané clippostery nie sú dosť účinné. Leták v čakárni u lekára si možno vezmem do ruky aj ja, ale často si ho ani neprečítam a hodím ho do koša. Náš návrh spočíva v tom, že do poradovníkov v čakárňach u lekára sme zakomponovali hlivu a na druhú stranu sme dali informáciu o jej účinkoch a niečo o produkte. Keď "časenku" držím v ruke, tak si ju už popozerám, poradové číslo predsa nezahodím! Pri produkte pre deti sme zas uvažovali o tom, že deti sú vnímavé, určite by ich zaujal aj produkt, ktorý by mal nejaké zaujímavé grafické zobrazenie, nie ako teraz. Nebol by to povedzme klasický liek, ale napríklad PEZ cukrík...
Juraj: - Grafické návrhy predstavovali usmiate postavičky: hríby s mečmi, bacily, ktoré od nich odskakujú. Farebné, aby to deti zaujalo. Okrem toho sme vymysleli aj slogany, napríklad: "Hliviačik je rytierom našim, pomôže ti v každej kaši!"
Miloš K.: - Svoje myšlienky sme dali na papier, prezentovali ich a od výrobcu závisí, či ich bude akceptovať. Zhodneme sa s ostatnými, že guerilla marketing je v súčasnosti optimálnym, najlepším riešením. Je to drzý, netradičný štýl, ale veľmi účinný. Za málo peňazí veľa muziky. Pôsobí prekvapivo, ako partizánsky prepad. Zachytí vás na takom mieste, kde by ste to nečakali. Nie je to také bežné, ako televízna reklama alebo letáky.
Elene Grófovej a Ivane Seničovej sa tiež viac pozdával marketingový plán športového centra.
Elena: - Heslom nášho marketingového plánu bolo prezentovať sa obrazom, zvukom a skúsenosťou. Navrhli sme zorganizovať raketlonový turnaj - súťaže v stolnom tenise, squashi a tenise.
Ivana: - Chceli sme prilákať ľudí, aby sa zapojili a po súťaži sa zúčastnili na koncerte niektorej nitrianskej hudobnej skupiny (zadarmo). Stavili sme na tradičný marketing, ktorý by bol podporou pre guerilla marketing a obe metódy by sa spolu prepojili. Riešili sme to obrazom, zvukom. Súťaž a športové centrum by boli prezentované v rádiu, vydali by sme rôzne reklamné letáky, plagáty, či už na univerzity, alebo do autobusov MHD. Čiže tradičná koncepcia marketingu. Taktiež sme sa zameriavali na komunikáciu so zákazníkom. Navrhli sme hlavičkový papier, logo firmy. Všimli sme si, že nové logo je už na permanentkách. Čiže, aby zákazník videl: "Áno, vedia sa aj prezentovať."
Elena: - Navrhli sme leták, ktorý by prezentoval každú službu, ktorú centrum ponúka. V prvej fáze jednotlivé služby, rozširovanie ich ponuky a v druhej fáze, ktorá by nasledovala asi o mesiac, už samotná súťaž. Chceli sme vytvoriť dojem, že v športovom centre sa stále niečo deje. Mladí ľudia majú radi, keď sa stále niečo deje. A my sme na nich vsadili.
Ivana: - Vytvoriť takýto projekt, to bolo pre nás niečo nové. Nielen nabifľovať sa poučku, ale vedieť ju prakticky uplatniť.
Bola to výzva
S týmto názorom súhlasia všetci. Podľa Tibora je takáto forma výučby stopercentne účinnejšia, ako bežné klasické opisovanie z prednášok. Motivuje, dáva príležitosť vyskúšať si dané veci v praxi, na vlastnej koži. Miloš dodáva, že pri zadávaní projektov bolo povedané, že najlepšie prvky z nich sa budú realizovať. "To je snáď lepšia motivácia ako výhra a finančné ohodnotenie. Keď idem po Nitre a vidím, že sa realizuje náš návrh a môžem povedať, tak toto je z mojej hlavy! Posúva ma to vpred. Že som niečo dokázal, aj keď som len študent. Človek nemusí byť najlepším študentom, aby ukázal, že v ňom niečo je."
S prácou svojich zverencov je spokojná aj mladá pedagogička a pochvaľuje si, že počas celého semestra bolo cítiť, že študenti majú o prácu záujem. Milo ju prekvapili najmä chlapci... A oni - na oplátku za všetkých zúčastnených študentov - ďakujú Katedre marketingu FEM aj firme EDUINFO za túto možnosť! Rovnako aj firmám, ktoré boli ochotné s nimi spolupracovať - napriek tomu, že sú zatiaľ "iba" študenti.