e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 17/49 Akademická mobilita - základ európskeho vzdelávacieho priestoru

    Akademická mobilita - základ európskeho vzdelávacieho priestoru

    E-mail Print

    O PLNENÍ DEKLARÁCIE Z BOLOGNE


    V akademickej verejnosti je v súčasnosti frekventovaný termín bolonský proces. Ide o reformu usilujúcu o zladenie vysokoškolských sektorov krajín, ktorých ministri školstva v roku 1999 v Bologni podpísali deklaráciu v snahe vytvoriť otvorený európsky priestor pri zachovaní rôznorodosti, ktorá sa považuje za prvok atraktívnosti.

    Počet krajín, ktoré sa pripojili k Bolonskej deklarácii, naďalej rastie a nielenže presahuje EÚ, ale aj európsky kontinent. Očakáva sa, že doterajší počet štyridsiatich signatárskych krajín sa v Bergene rozšíri o ďalších päť.

    Bolonský proces sa realizuje na inštitucionálnej, národnej a európskej úrovni a má plnú podporu európskych orgánov, vlád signatárskych krajín, národných rektorských konferencií a vysokých škôl. Jednou z aktivít, ktoré v tejto súvislosti iniciovala Európska komisia, je vytvorenie národných tímov bolonských promótorov. Ich úlohou je poskytovať vysokým školám pomoc vo forme konzultácií pri napĺňaní cieľov bolonského procesu najmä v oblasti hodnotenia kvality vzdelávania, trojstupňového systému vysokoškolského vzdelávania, uznávania štúdia (ECTS, dodatok k diplomu), mobilít, celoživotného vzdelávania, európskeho vysokoškolského a vedeckého priestoru, ako aj európskej dimenzie vo vysokoškolskom vzdelávaní. Slovenský národný tím promótorov bolonského procesu je sedemčlenný. Sú to: Marian Dzimko zo Žilinskej univerzity, Jaroslava Stašková z Prešovskej univerzity, Pavel Sůra z Univerzity Komenského, Jozef Balla zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity, Dagmar Lesáková z Ekonomickej univerzity v Bratislave, Ján Kalužný zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a Libor Vozár z Univerzity Konštantína Filozofa. Každý z nich pokrýva niektorú zo spomínaných oblastí.

    So svojimi skúsenosťami s aplikáciou bolonského procesu na Slovensku a príkladmi dobrej praxe zo svojich pracovísk oboznámili účastníkov konferencie nazvanej Realizácia bolonského procesu na vysokých školách, ktorá sa pod gesciou Národnej kancelárie programu Socrates a Ministerstva školstva SR 3. mája konala na pôde našej alma mater. Podobné podujatia cielene orientované na vybrané oblasti bolonského procesu podľa záujmu vysokých škôl sa plánujú organizovať aj v ďalšom období. V konkrétnych otázkach sa môžu vysoké školy obracať so žiadosťou o konzultáciu na národných promótorov aj individuálne.

    Epilóg: Spoločným menovateľom európskej dimenzie vysokoškolského vzdelávania by mohla byť myšlienka, ktorú vo svojom vystúpení predniesol promótor M. Dzimko: "Všetci sme na jednej lodi - všetci sme potrební - máme spoločný cieľ: udržať sa na vode a prežiť."

    KP