Viac ako 150 osobností nielen z krajín EÚ, ale aj z Ruska, Srbska, Chorvátska, Izraela, Kosova, Malajzie a Turecka sa sústredilo na problematiku možností riešenia regionálnych inovácií ekonomiky pri využití inštitucionálnej kapacity a ľudského potenciálu, na reflexné hľadiská spoločnosti na regionálne inovácie (skutočné i virtuálne) ako nástroj uplatňovania tzv. dobrej praxe z fakúlt a univerzít na užívateľov. Odzneli aj správy o riešení spolupráce medzi univerzitami, súkromnými spoločnosťami a štátom pri zavádzaní prioritných regionálnych projektov a informácie o stave úrovne pri budovaní vedomostnej spoločnosti s príkladmi úspešného naplnenia funkcií trojuholníka vzdelanie - výskum - inovácie. Zaujímavé boli aj príklady uplatňovania inovácií pri celoživotnom vzdelávaní, tvorbe pracovných príležitostí, zvyšovaní zručnosti a prenose poznatkov do sietí, klastrov a vedeckých parkov s adresnou stratégiou, vodcovstvom, riadením a financovaním.
Menované problémy a úlohy sa analyzovali v hlavných okruhoch (témach) programu konferencie, a to: 1. Reakcie na zmeny na trhu práce - nové výzvy pre univerzity a fakulty. 2. Modelový trojuholník: stratégia a prax trvalých regionálnych inovácií v čase svetovej ekonomickej krízy. 3. Odhad realizácie štátnych, regionálnych a inštitucionálnych inovácií.
Súčasťou stretnutia boli aj spoločenské akcie (koncert, privítacia párty a záverečná večera), ktoré doplnili a zvýraznili potrebu výmeny poznatkov a reálneho príspevku k riešeniu významných spoločenských problémov. Aj v tom je význam európskej platformy Deans and European Academics Network. Účasť na podujatí bola pre nás užitočná a poučná v mnohých prípadoch pôsobenia nielen na úrovni fakúlt, ale aj univerzity. Na záver niekoľko osobných poznámok: - Musíme sa naučiť, že tzv. recepcie na začiatku a na konci konferencie, kongresu či inej príležitosti nemusia byť lukulskými hodmi. Lisabon bol príkladom striedmosti a naplnenia poslania v boji proti kríze na každej úrovni.
- Portugalsko a Lisabon ukazujú (napriek súčasným problémom), ako treba využívať "európske peniaze" na rozvoj infraštruktúry a vzdelanosti v prospech budúcnosti štátu a národa. - Postavenie fakúlt a dekanov ako hlavnej hybnej sily nielen rozvoja vlastných inštitúcií, ale primárnej úlohy v trojuholníku - vzdelanie - výskum - inovácie je v Európe jasné. Nie však na Slovensku.
- Som presvedčený, že naša delegácia dekanov (4B - prof. Bandlerová, prof. Bielik, prof. Bíro, prof. Bulla) dokáže poznatky a skúsenosti aplikovať aj v podmienkach SPU a Slovenska.