e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 14/49 Malé národy sa môžu presadiť vzdelanosťou

    Malé národy sa môžu presadiť vzdelanosťou

    E-mail Print

    KATEDRA EURÓPSKYCH ŠTÚDIÍ HĽADÁ SVOJU TVÁR

    "Konkurencieschopní absolventi musia mať dobré všeobecné a vynikajúce odborné vzdelanie. Sú to vysoké ciele, ale život nie je škôlka, vyžaduje si túto úroveň. Myslím, že univerzita bude mať taký imidž, aký budú mať v živote jej absolventi. Rád by som po niekoľkých rokoch, keď sa naši absolventi dostanú do úradov, na ministerstvá, možno aj do vlády či Rady Komisie EÚ, počul, áno, to sú absolventi nitrianskej SPU", hovorí Dr. Ing. PAVOL FEKETE, CSc., vedúci Katedry európskych štúdií (KEŠ) našej najmladšej fakulty, ktorá v týchto dňoch oslávila prvé výročie svojho vzniku.

    Oprávňuje ho na to jeho životná a profesionálna dráha. Emigrácia koncom 60. rokov, vysokoškolské štúdiá v zahraničí, dlhoročná skúsenosť v oblasti zahraničného obchodu a napokon aj prístupový negociačný proces takpovediac celkom zblízka, to je len niekoľko kapitol z jeho životopisu. "V prvom rade by som chcel pripomenúť, že vytvoriť FEŠRR bolo progresívne rozhodnutie do budúcnosti. Veď po vstupe Slovenska do EÚ je potrebná prakticky nová generácia odborníkov pre multilaterálne štátne centrálne úrady, ministerstvá, ale aj regionálne a miestne úrady. No vedomosti tohto druhu budú potrebné aj v privátnych firmách a organizáciách, pretože EÚ ako taká je veľmi rigorózne organizovaná právna entita, uplatňujúca regulačné hospodárske mechanizmy. Tam, kde poskytuje finančné príspevky, sú všetky činnosti veľmi prísne predpísané, nehovoriac už o poľnohospodárstve, pre ktoré platí široko koncipovaná Spoločná agrárna politika (SAP). Tá prakticky z viacerých aspektov determinuje všetky momenty, od produkcie plodín až po obchod. Od roku 1993 sa stal druhým pilierom SAP rozvoj vidieckej krajiny, ktorý umožňuje realizovať rozvojové programy. A to som ešte nespomenul ostatné, ako napr. fytosanitárne a veterinárne záležitosti! Veď len legislatíva EÚ v oblasti poľnohospodárstva, známa ako acquis communitaire, má vyše 40 tisíc strán! Správnejšie by bolo podľa môjho názoru hovoriť o agrárnej politike, pretože poľnohospodárska politika je užší pojem. No to je vec terminológie, ktorú by jednotne mali riešiť na to určení odborníci. S podobnými problémami zápasia aj ostatné prístupové krajiny SVE. Problém absencie, príp. nejednotnosti používania odbornej terminológie som vnímal na vlastnej koži už pri prvom preklade knihy o systéme riadenia SAP vo forme trhových poriadkov a prakticky celý čas môjho pôsobenia na ministerstva pôdohospodárstva v Budapešti, kde som bol od roku 1995 poverený vedením oddelenia komerčnej politiky a prípravou prístupovej dokumentácie, koordináciou činnosti jednotlivých GR a prezentáciou v Bruseli vo funkcii zástupcu generálneho riaditeľa sekcie pre záležitosti EÚ."

    Aké je obsahové zameranie výučby na vašej katedre?
    Katedra vznikla 1. novembra 2004. Má 6 pedagogických pracovníkov a 2 technicko-hospodárske pracovníčky. Garantuje 2 študijné programy, a to európske rozvojové programy a ochrana pred prírodnými a hospodárskymi katastrofami. Okrem toho zabezpečuje výučbu aj na iných fakultách SPU. KEŠ je nositeľom jedného inštitucionálneho projektu a dvoch ďalších pilotných projektov. V súčasnej dobe pripravuje viaceré nové projekty na medzinárodnej úrovni. Katedra sa už od začiatku podieľala na rôznych vedeckých podujatiach, napr. na vedeckej konferencii FEŠRR Regióny - vidiek - životné prostredie 2004, Mladej vede a v súčasnosti pripravuje tri nové konferencie. Čo do objemu je to problematika veľmi rozsiahla. Človek sa musí do nej postupne zapracovávať, aby získal prehľad o celom systéme. Nedá sa to naučiť za pol roka - za rok. Pre vedca, napríklad atómového fyzika, je všetko jednoduché až potom, keď pochopí, čo znamená E = m.c2 a nadobudol množstvo skúseností. O skúsenosti sa musíme opierať aj my. Keď chceme pracovať ako profesionáli, potrebujeme skutočné zázemie, stále nové vedomosti a informácie. Tie nie sú v tomto prípade zakonzervované. Politiky EÚ, hlavne však SAP, sa stále vyvíjajú, treba ich monitorovať. Keď chceme dávať našim študentom, našim diaľkarom, skutočne relevantné informácie, musíme sa špecializovať. Netrieštiť sily a nezaťažovať sa takými predmetmi, ktoré prakticky nepatria do tejto špecializácie. Aj z tohto hľadiska sme dali návrhy, aby sme v rámci univerzity a fakulty koordinovali činnosti a vytvorili také podmienky, ktoré umožnia katedre a nám všetkým pracovať koncentrovane na vysokej úrovni a dosiahnuť excelentnosť.

    Povedali ste, že vaša predstava o práci KEŠ sa zakladá na cieli univerzity. Môžete to upresniť?
    Je to výchova úspešného, v európskom priestore konkurencieschopného, morálneho a humánneho absolventa. Pre úspešnosť treba mať vynikajúce odborné vedomosti. No pre ich uplatnenie aj patričné základy komunikácie a negociácie. Dnes sa bez negociácie prakticky nedá žiť, dnes rokujeme-negociujeme od rána do večera, na všetkých úrovniach. Treba vedieť komunikovať nielen v jednom svetovom jazyku, ale v EÚ minimálne v dvoch a príslušníci malých národov by ich mali ovládať aj viac. V podmienkach diplomacie, ale aj v každodennom živote sa človek okrem toho musí vedieť patrične správať, poznať protokolárne záležitosti.

    Ak dobre rozumiem, úspešnosť, konkurencieschopnosť, to sú vlastnosti, ktoré treba "naprojektovať" do študijných programov a predmetov.
    Vlastné skúsenosti ma naučili, že malé krajiny sa môžu vo väčšom spoločenstve uplatniť len vtedy, keď si vytvoria taký imidž a rešpekt, aby sa aj tým "veľkým" s nimi oplatilo spolupracovať. Tu je veľmi potrebné aj dobré všeobecné vzdelanie. Náš euroúradník alebo manažér musí mať adekvátne základy z histórie, geografie, kultúry. Keď chceme správne pochopiť určitý systém, akým je napríklad EÚ, musíme poznať jeho elementy, štruktúry a vzájomné vzťahy medzi prvkami. Hovorím to preto, lebo študenti zo stredných škôl prichádzajú na vysokú školu s pomerne slabými základmi...Ďalší aspekt: morálny a humánny absolvent. To je vyššia hodnota, lebo úspešný a konkurencieschopný môže byť aj človek nemorálny a nehumánny. Keď chceme vychovať morálnych a humánnych absolventov, musíme takí byť predovšetkým my - pedagógovia.

    Vysoké ciele. No dosiahnuť ich, to znamená, vsadiť proces vzdelávania do konkrétneho času a priestoru.
    Diskutujeme o tom v rámci katedry aj fakulty. Víziou pre uskutočnenie misie KEŠ je vytvorenie takých pracovných a študijných podmienok, ktorých výstupom je vysoká odborná, jazyková kvalifikácia, reálna a humánna politicko-sociálna orientácia pedagógov a absolventov, zosilnená schopnosťami a vedomosťami korektnej spoločenskej komunikácie, ktorá umožní dobrú spoluprácu počas štúdia aj na budúcich pracoviskách. Bude si to vyžadovať od nás všetkých veľa energie, aby sme uspeli vo vzdelávaní, ale aj vo výskume. Je bezpodmienečne nutné, aby sme si vytýčili a ohraničili oblasti aktivít, ktorým sa budeme venovať. Som rád, že už môžem referovať o pozitívnych veciach aj z iného aspektu, totiž z aspektu finančného. Katedra získala projekt vďaka Slovenskej sporiteľni, ktorý nám umožní získať základné vybavenie výpočtovou technikou a modernými učebnými pomôckami. Na fakulte máme v tomto roku asi 40 projektov. Budeme mať čo robiť, aby sme to zvládli a nové skúsenosti premietli do našej pedagogickej činnosti. Myslím, že každý pedagóg, každý z nás potrebuje zážitok z úspechu, no a rešpekt, lebo rešpekt dáva silu a sila zase rešpekt. Sila a rešpekt bez lásky k povolaniu a k blížnemu je však o ničom. Lebo s apoštolom Pavlom aj ja môžem povedať o sebe: keď niet lásky vo mne, som ničím.

    Ďakujem za rozhovor!

    KATARÍNA POTOKOVÁ