Každý človek si rád zaspomína na roky prežité na škole, či už základnej, strednej, alebo vysokej. A zároveň si spomína aj na svojich pedagógov. Nedávno som sa vďaka Poľnohospodáru dozvedel, že môj pedagóg a školiteľ, RNDr. Ján Nádašský oslávil významné životné jubileum, 60 rokov. Dovolil som si pri tejto príležitosti položiť mu zopár otázok.
Pôsobíte na Katedre pedológie a geológie. Prečo ste si vybrali práve geológiu?
Prečo práve geológia? Študoval som na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave kombináciu geológia - chémia. V treťom ročníku som si vybral tému diplomovej práce, ktorá súvisela s výskytom zlata v Kremnici. V rámci diplomovej praxe som 10 dní denne fáral do baní a odoberal vzorky kremeňa a hornín, kde malo byť zlato. Táto práca ma zaujala, ako aj následné analytické metódy dôkazu zlata vo vzorkách. Dá sa povedať, že geológia ma s menšími prestávkami živila a našťastie živí aj dnes.
Keby to nebola geológia, akému inému vednému odboru by ste sa venovali?
Bola by to s najväčšou pravdepodobnosťou geografia, na strednej škole som maturoval zo zemepisu.
Pán doktor, ako si spomínate na svoje študentské časy?
Na študentské časy si veľmi rád spomínam. Problémy študentov vtedy aj dnes sú dosť podobné: vybavovanie internátu, prípadne súkromného ubytovania, málo peňazí. Vtedy stál obed v školskej jedálni 2,60 Kčs. Tiež sme pracovali, najmä cez prázdniny, avšak len doma, do zahraničia sme nemohli.
Venovali ste sa na škole nejakým kultúrnym alebo športovým aktivitám?
Kultúrnym aktivitám som sa venoval pasívne. Bol som fanatikom do filmov. Bratislava ponúkala v tom čase veľa možností, aj ceny vstupeniek boli prijateľné. Aktívne som sa venoval najmä vodným športom. V jarných a letných mesiacoch sme v rámci telocviku chodili veslovať na kajakoch na rameno Dunaja v Karlovej Vsi, neskôr aj na Dunaj. Nostalgické spomienky mám najmä vtedy, ak vidím na rieke Nitre niekoľko člnkujúcich. Škoda, že ich je tak málo. Cez víkendy som sa venoval súťažne jachtingu na seneckých jazerách.
Keby ste mali porovnať študentov kedysi a dnes, v čom sú podľa vás iní?
Každé porovnanie je zložité. Myslím si, že my sme boli viac kolektívni (nielen pri alkohole), pomáhali sme si navzájom, viac sme sa poznali. Nemali sme žiadne problémy s účasťou na študentských podujatiach, ako sú napr. imatrikulácie. Veľmi sme sa na ne tešili. V čom sú dnešní študenti iní? Viac používajú ťaháky, nezaujímajú sa o dianie okolo seba - česť výnimkám. Ponáhľajú sa už vo štvrtok domov, my sme mali vyučovanie často aj v sobotu. Dalo by sa toho narozprávať oveľa viac.
Aké vlastnosti by mal mať dobrý pedagóg?
To nechcem hodnotiť. Pedagóg nie je len povolanie, ale aj poslanie. Kto to v sebe má, bude vždy učiť aj za málo peňazí, pretože má rád deti, mládež. Dnes sú motivovaní najmä mladší pedagógovia, ale kvalita závisí aj od obetavých pedagógov vo vyššom veku.
Dnes sa veľa hovorí o zavedení poplatkov za štúdium na VŠ. Aký je váš názor?
Som za. Ale bola potrebná postupnosť krokov. Reforiem, ktoré finančne zaťažujú väčšinu občanov je naraz veľa. Veď náklady na štúdium sú už aj tak dosť vysoké.
Vaše priezvisko by mohlo poukazovať na šľachtický pôvod. Neskúšali ste niekedy pátrať po svojich predkoch?
Neviem o šľachtickom pôvode mojich predkov a nikdy ma to nezaujímalo.
Máte nejaké životné krédo, podľa ktorého sa riadite?
Čo je to krédo? Mám akosi vyvinutý zmysel pre spravodlivosť. Vie ma vyviesť z miery nečestné konanie, podvody atď.
Čo by ste chceli odkázať našim študentom?
Rád si spomínam na svojich diplomantov a študentov, ktorí sa hlásia k našej univerzite. Prial by som si, aby všetci študenti boli vzdelaní a dostatočne sebavedomí. V súčasnosti majú možnosti, ktoré sme my nemali, alebo len skromne. Študenti, neponáhľajte sa domov, poznávajte Nitru a jej okolie! Aby sa nestalo, že sa spýtam študenta, či už bol na vychádzke na Zobore a dočkám sa zápornej odpovede. Veď ako môže byť takýto človek hrdý na Slovensko, keď ho nepozná?
Ďakujem za rozhovor!
Ing. RASTISLAV JANERLA