E-LEARNING NA KATEDRE ELEKTROTECHNIKY A AUTOMATIZÁCIE
Pracovníci Katedry elektrotechniky a automatizácie presadzujú rozšírenie možností prístupu študentov fakulty k informáciám, čoho dokladom je aj riešenie rozvojového projektu z grantu MŠ SR. Hlavný dôraz pritom kladú na zvýšenie podielu využitia IKT a metód e-vzdelávania v pedagogickom procese. Ing. ZUZANA PALKOVÁ, PhD.
Pri presadzovaní tohto cieľa bolo treba pristúpiť k riešeniu problematiky hardvérového vybavenia cvičební IT, ako aj tvorby a distribúcie elektronických vzdelávacích materiálov z oblastí výučby, zabezpečovaných katedrou pre študentov a pracovníkov zúčastňujúcich sa na pedagogickom procese.
Preto vznikol návrh projektu aplikácie metód elektronického vzdelávania na KEA MF, v ktorom si zodpovední riešitelia Ing. Zuzana Palková, PhD., a Ing. Miroslav Pap stanovili nasledovné ciele: vybudovať novú počítačovú cvičebňu pre študentov na KEA, vybaviť cvičebne kvalitným výučbovým softvérom, zaviesť metódy e-learningu do pedagogického procesu, skvalitniť prípravu budúcich odborníkov v oblasti riadenia kvality produkcie na využitie elektronických informačných zdrojov, ich tvorby a aplikácie.
V rámci projektu vznikla nová multimediálna cvičebňa s 21 PC, ktoré sú vybavené operačným systémom Windows XP Professional. Z rozpočtu projektu boli zakúpené licencie IDE Delphi 8 Professional, programový balík na vývoj e-learningových aplikácií, ako aj podporný program vzdelávania NetOp School, ktorý výrazne uľahčuje používanie metód IKT a elektronického vzdelávania v cvičebni.
Aplikovanie metód e-learningu do pedagogického procesu má dlhodobejší charakter. Pracovníci katedry priebežne pracujú na ich uvedení do pedagogického procesu, o čom svedčia prvé elektronické materiály aplikované vo výučbe predmetov programové vybavenie počítačov a programovanie v zimnom semestri školského roku 2004/2005. Rozšírenie možností prístupu študentov k prostriedkom IT katedry zabezpečí zakúpený Access Point na vybudovanie lokálnej Wi-Fi siete a po vybavení cvičebne monitorovacím systémom bude voľne prístupná všetkým študentom fakulty. V súčasnosti je vstup do cvičebne umožnený len študentom zamerania automatizačná a informatizačná technika na základe dohovoru so zodpovedným pedagógom.
Realizácia projektu, aj keď nie v pôvodnom rozsahu, priniesla rozšírenie hardvérového parku a softvérového vybavenia katedry, čo v konečnom dôsledku umožní v širšej miere využiť existujúce postupy a materiály v pedagogickom procese, ale aj zavádzať nové metódy e-vzdelávania. V neposlednej miere treba pozitívne hodnotiť rozšírenie možností prístupu študentov k prostriedkom IKT, a to nielen v priamom pedagogickom procese, ale aj mimo neho.
Vyčerpaním finančných prostriedkov projektu sa práca v oblasti metód elektronického vzdelávania nekončí a zodpovední riešitelia už pracujú na ďalších projektoch súvisiacich s predmetnou problematikou, nakoľko tento projekt možno považovať za odrazový mostík pri zmene prístupu k novým formám vzdelávania.