e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 10/49 O úspešnosti rozhoduje kvalita

    O úspešnosti rozhoduje kvalita

    E-mail Print

    DISKUSIA O ZVYŠOVANÍ KVALITY VZDELÁVANIA NA SLOVENSKEJ POĽNOHOSPODÁRSKEJ UNIVERZITE


    Vedenie univerzity v spolupráci s Pedagogickou komisiou Akademického senátu SPU zorganizovalo 26. januára aktív s cieľom začať kvalifikovanú diskusiu o nutnosti zvýšiť kvalitu poskytovaného vzdelávania na SPU, a to v nadväznosti na rozširujúci sa bolonský proces. Účastníci si na stretnutí v aule vypočuli prednášku o e-vzdelávaní na univerzite v Hradci Králove, aktuálnych problémoch vzdelávania a o implementácii ECTS na našej univerzite. Ako vo svojom sprievodnom slove uviedla prof. Ing. Zdenka Muchová, CSc., z námetov a podnetov budú vyvodené závery pre širšiu akademickú obec. Dodajme, že aj Poľnohospodár je jednou z alternatív, ako vyjadriť svoj názor!

    Príhovor rektora SPU Imricha Okenku

    Poslaním vysokých škôl v zmysle zákona 131/2002 Z.z. o vysokých školách je rozvíjať harmonickú osobnosť, vedomosti, múdrosť, dobro a tvorivosť v človeku a prispievať k rozvoju vzdelanosti, vedy, kultúry a zdravia pre blaho celej spoločnosti. Napĺňanie tohto poslania je predmetom hlavnej činnosti vysokých škôl, teda aj nás, pedagogických zamestnancov SPU v Nitre. Od 1. mája 2004 je SR členom EÚ a táto skutočnosť sa odráža aj na zvýšených globálnych požiadavkách, kladených na vysoké školy v oblasti vzdelávania, vedy a výskumu. Tvorcovia lisabonskej stratégie zdôrazňujú, že vzdelávanie rozvíja vlastnosti, bez ktorých nemôže existovať nijaká vysoko produkčná ekonomika alebo spoločnosť. Európska komisia dala niekoľko odporúčaní členským štátom, v ktorých o.i. uvádza, že do roku 2010 by najmenej 85% populačného ročníka 22-ročných malo mať vyššie ako stredoškolské vzdelanie, na celoživotnom vzdelávaní by sa malo aktívne zúčastniť najmenej 12,5% dospelej generácie a treba vytvoriť jednotnú európsku oblasť vzdelávania a školenia.

    Postavenie a činnosť SPU treba preto už v súčasnosti posudzovať z týchto celoeurópskych aspektov s ohľadom na požadovaný primeraný podiel na rozvoji spoločnosti. Každá univerzita je taká úspešná, aké kvalitné vzdelávanie, vedu a výskum poskytuje.

    V poslednom období sa veľa hovorí aj o kvalitatívnom hodnotení univerzít. SPU v roku 2006 okrem iného čaká komplexná akreditácia Akreditačnou komisiou vlády SR. Otázka kvality sa výraznejšie premietne do popredia a záujmu študujúcej verejnosti po schválení zákona o študentských pôžičkách, ktorého súčasťou je aj čiastočné spoplatnenie vysokoškolského štúdia. Hodnotenie kvality a ranking vysokých škôl je aj zásadnou požiadavkou vlády SR. Preukazovanie kvality je nutnou požiadavkou na zvýšené financovanie vysokých škôl, napojených najmä na štátny rozpočet. Zákon č. 740 Z.z. o štátnom rozpočte na rok 2005 definuje aj zámery a vybrané ciele vlády SR, na ktoré sa pre vysoké školy poskytujú verejné financie vo výške 10,4 mld. Sk. Je to predovšetkým kvalitný a efektívne fungujúci vysokoškolský systém umožňujúci prístup k vysokoškolskému vzdelávaniu všetkým občanom, ktorí oň prejavia záujem a majú potrebné schopnosti. Vysoké školy sú definované aj ako základný prvok výskumno- vývojového potenciálu Slovenska.

    Úlohy v oblasti vzdelávania teda nie sú jednoduché, už aj vzhľadom na zväčšujúci sa trh vzdelávania v EÚ, rozširovanie počtu súkromných vysokých škôl a vznik nových fakúlt na verejných vysokých školách, ponúkajúcich široké spektrum konkurenčných študijných programov. V neposlednom rade je to aj zvyšujúci sa tlak na kvalitu vzdelávania. Ak chceme naznačiť smery ďalšieho rozvoja vzdelávania na SPU, treba sa pozastaviť a zamyslieť nad súčasným stavom, najmä v komparácii s ostatnými vysokými školami na Slovensku a v európskom regióne. Rozširujúca sa vzdelávacia kapacita vysokých škôl má za následok zníženie počtu uchádzačov o štúdium na jednotlivé univerzity, teda relatívne, priemerné zhoršenie vedomostnej úrovne prijímaných prvákov. V uplynulom akademickom roku sa na všetky fakulty SPU prihlásilo menej uchádzačov o štúdium ako pred siedmimi rokmi na jedinú fakultu ekonomiky a manažmentu. Tri naše fakulty už nerobia prijímacie skúšky, ale len pohovory. Keďže počet prijatých prvákov u nás zásadne neklesá, nutne to prináša so sebou v priemere zníženie ich vedomostnej úrovne. V akad. roku 2003/2004 študovalo na Slovensku spolu 142 253 študentov, z toho na SPU 9 271, čo bolo o 384 menej ako v predchádzajúcom ak. roku. Počet novoprijatých študentov na Slovensku vzrástol o 4 176, na SPU poklesol o 292, čo osobne hodnotím pozitívne, ak sa však voľná pedagogická kapacita učiteľov využíva na získavanie a riešenie výskumných projektov. V tomto ak. roku je na SPU situácia iná. Úbytok študentov 1. ročníka na slovenských verejných vysokých školách medzi rokmi 2002 až 2004 bol 23,92%. SPU v tomto poradovníku zaberá 10. miesto s 18,11%. Najviac prvákov ubudlo na STU - 44,52%, najmenej na UKF v Nitre, kde dokonca pribudlo 9,42% prvákov (informácie sú z verejnej tlače). Počet absolventov sa na Slovensku zvýšil o 2 680, v tom je aj 10% podiel SPU, keďže u nás sa počet absolventov zvýšil o 261.

    Na kvalitu vzdelávania pôsobí aj odborný rast učiteľov. Posledná štatistika ukazuje, že na SPU pôsobí 53,15 profesorov a docentov s titulom DrSc., 122,48 ostatných docentov, 164,95 ostatných učiteľov s vedeckou hodnosťou a 118,35 bez vedeckej hodnosti. Koeficient kvalifikačnej štruktúry SPU pre rok 2005 je 1,41 a je o 1,34% horší ako v roku 2004. Vysoký je aj priemerný vek na funkčných miestach, a to u riadnych profesorov 60,4 roka, u docentov 53,4 roka. Už v krátkej budúcnosti bude treba venovať väčšiu pozornosť tomuto fenoménu a AS SPU navrhnem riešenie na zintenzívnenie odborného rastu učiteľov. Tento faktor ovplyvňuje nielen kvalitu vyučovacieho procesu, ale vplýva aj na výšku pridelených finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu. Priame pedagogické úväzky na SPU nie sú vysoké, predpokladá sa však aktívna zapojenosť každého učiteľa do výskumnej činnosti, najmä z externých grantových agentúr. Toto má aj multiplikatívny účinok, nakoľko získava finančné prostriedky nielen priamo z daného grantu, ale následne aj nápočtom zo štátneho rozpočtu. Vážené kolegyne, kolegovia, okrem základných prednášok, ktoré majú slúžiť ako základ diskusie, očakávam najmä vaše kvalifikované vystúpenia, odborné názory a námety, čím prejavíte aktívny záujem o túto dôležitú problematiku.