V rámci projektu 11053-2006-IVF Support for virtual study in V4 contries, podporovaného Vyšehradským fondom, sa od 3. do 9. septembra uskutočnila na FEŠRR 1. letná škola - tutoriál k modulom, ktoré 14 študentov z univerzít V4 naštudovalo počas letného obdobia z textov zverejnených na webovej stránke moodle.uniag.sk/virtualstudy. Letnú školu otvoril prof. Vladimír Gozora, dekan FEŠRR.
Tutoriál bol úspešným zakončením projektu, počas ktorého pedagógovia z univerzít krajín V4 - Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (Ľ. Rumanovská, I. Gecíková, E. Marišová, P. Schwarcz), Varšavskej univerzity (M. Parlinska a A. Parlinska), Krakovskej univerzity ( E. Tyran), Panónskej univerzity (Zs. Bacsi a F. Zemankovics) a Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach (D. Škodová - Parmová a J. Písečka) spoločne vytvorili tri moduly - Regionálny rozvoj, Verejná správa v EÚ, Vidiecky turizmus a upravili ich do e-learningovej formy. Sú vypracované v anglickom jazyku a koncipované tak, že každý obsahuje všeobecné informácie a časť, ktorá opisuje a analyzuje špecifiká každej z krajín V4.
Počas tutoriálu si študenti vypočuli prednášky pedagógov z Maďarska, Česka, Poľska a SR. Zároveň mali možnosť diskutovať s nimi o tých okruhoch problémov, ktoré ich v rámci štúdia zaujali. Študenti dostali zadanie analyzovať rozdiely vo verejnej správe, regionálnom rozvoji a rozvoji turizmu v krajinách V4. Na záver tutoriálu prezentovali svoje práce a získali certifikáty s kreditovým hodnotením za absolvovanie jednotlivých modulov. Súčasťou tutoriálu bol workshop, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia všetkých partnerských univerzít. Prebiehala aj diskusia k jednotlivým modulom, najmä z hľadiska plnenia kritérií e-learningovej formy výučby a možnosti využitia vytvorených modulov na partnerských univerzitách.
"Vytvorené moduly ponúkne FEŠRR po ukončení projektu aj ďalším študentom konzorcia spolupracujúcich univerzít v oblasti virtuálneho štúdia, v ktorom je v súčasnosti združených 21 univerzít. Zámerom FEŠRR je vyzvať ďalšie univerzity, aby rozšírili existujúce moduly o špecifiká vlastných krajín, zároveň tvorili ďalšie a ponúkli ich do siete spolupracujúcich univerzít," povedala JUDr. Eleonóra Marišová, koordinátorka projektu.
Dr. Milica Kašanin - Grubin a Dr. Rastko Vasilič z univerzity Singidunum v Belehrade sa zúčastnili na letnej škole ako hostia. Ich univerzita, ktorá vstúpila do konzorcia v tomto roku, má záujem v budúcnosti participovať na rozširovaní a tvorbe ďalších modulov. "Účasť na medzinárodnej letnej škole bola pre nás mimoriadne motivujúca a máme záujem o vyslanie našich študentov na podobné aktivity na SPU," vyjadrili sa.
Dr. Mária Parlinska z Varšavskej univerzity je spoluautorkou modulu Verejná spáva v EÚ s dôrazom na špecifiká Poľskej republiky, podieľali sa na ňom aj prof. Janina Savická a Dr. Agnieszka Parlinska. "Je to už druhá medzinárodná letná škola, na ktorej prednášam ako lektorka. Stretnutie na FEŠRR hodnotím ako veľmi pozitívne. Počas tutoriálu sme pripravili prednášky, v ktorých sme zhrnuli najdôležitejšie poznatky. Navštívili sme aj PD Jaslovské Bohunice, Mestský úrad v Pezinku, pozreli sme si výrobu slovenskej majoliky v Modre a expozíciu na hrade Červený Kameň. Verím, že aj v budúcnosti budeme v spolupráci s našimi partnermi organizovať podobné letné školy."
Peter Hajnal, študent 2. ročníka Panónskej univerzity sa zaujíma o problematiku verejnej správy a vidieckeho turizmu. "O možnosti zúčastniť sa na letnej škole som sa dozvedel od svojej profesorky Dr. Bacsi, autorky modulu Vidiecky turizmus. Vo svojej prezentácii som sa venoval porovnávaniu ekonomických efektov vidieckeho turizmu v krajinách V4. V októbri budem skladať štátnu skúšku z anglického jazyka, takže letná škola mi poskytla príležitosť precvičiť si konverzáciu v anglickej odbornej terminológii. Zároveň som získal množstvo nových priateľov."
Marián Hamada, študent 4. roč. FEŠRR, sa zapojil do všetkých troch tematík, najviac ho však zaujal modul Verejná správa v rámci EÚ. "Porovnávali sme systémy verejnej správy a oboznámili sme sa, ako fungujú podpory regionálneho rozvoja a vidieckeho turizmu u našich susedov. Prínosom bolo pre mňa aj posilnenie jazykových zručností."