e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home Kategorie spravodajstva Poľnohospodár 1/52 Príhovor prof. Mikuláša Látečku, rektora SPU

    Príhovor prof. Mikuláša Látečku, rektora SPU

    E-mail Print

    rektor1Keď sa povie september, myslí sa zároveň na školu. Po lete, prinášajúcom roh hojnosti v podobe bohatej úrody, si do školských lavíc a posluchární opäť sadajú tí, ktorí sú, obrazne povedané, základom úrody novej. Nie tej, ktorá sa zberá z polí, viníc a ovocných sadov. Pre život človeka a ľudskej spoločnosti však rovnako dôležitej. Úrody, ktorá má tisícorakú podobu vedomostí a skúseností obsiahnutých v pojme vzdelanie.

    Jej fundamentom sú skúsenosti predchádzajúcich generácií, invencia súčasníkov a vízie budúcnosti. Niet bez nich rozvoja ani prosperity a sú živnou pôdou rozvoja ľudskej komunity. Dnes slávnostne otvárame nový akademický rok 2007/2008, keď si pripomíname 55. výročie vzniku samostatnej Vysokej školy poľnohospodárskej v Nitre. Skôr, ako sa s nami roztočí kolo každodenných povinností, doprajme si chvíľu na zamyslenie. Buďme hrdí na to, že sme priamymi aktérmi procesu, ktorý na jednej strane odovzdáva a na druhej prijíma všetko nové, progresívne a užitočné ľudskému pokoleniu. Že sme dvoma stranami tej istej mince, ktorej hodnotu bude určovať až budúcnosť. V rukách nás, pedagógov, je nástroj na formovanie nových odborníkov, v rukách študentov nekonečný rad príležitostí, ako sa dobre pripraviť pre život. Využime ich naplno! S touto výzvou a zároveň želaním otváram nový akademický rok, vážení spolupracovníci, milí študenti. Prajem vám úspešný štart do práce, veľa vytrvalosti a vzájomného porozumenia. Obohacujme sa navzájom, veď každý z nás je jedinečný a prináša do spoločného koša kus svojej osobnosti. Buďme k sebe tolerantní a vľúdni, pretože iba v priaznivej spoločenskej klíme sa nám bude dobre dariť! Želám nám všetkým úspešný akademický rok 2007/2008!

    Ten je spojený s mnohými očakávaniami, plánmi, ambicióznymi cieľmi, rozmenenými na mnoho dôležitých a nie vždy jednoduchých realizačných krokov. Sme súčasťou spoločnosti, ktorá ich do veľkej miery determinuje. Vo sfére legislatívnej, finančnej či spoločenskej. Pre svoj ekonomický rozvoj vyžaduje absolventov, ktorí sa budú vedieť úspešne zapojiť do trhu práce. Ten dnes zápasí s nedostatkom adekvátne kvalifikovanej pracovnej sily. Naopak, zo škôl často vychádzajú absolventi, ktorí hľadajú uplatnenie v zahraničí. Neľahkou úlohou bude preto reformovať obsah vzdelávania v súlade s kvalifikačnými požiadavkami zamestnávateľov. Pre dobré meno každej vysokoškolskej inštitúcie je nevyhnutný kvalitný výskum a aplikácia výsledkov v praxi. Nehovoriac o prepojení s európskym vzdelávacím aj výskumným priestorom, ale aj s bezprostredným okolím, mestom Nitra a regiónom, v ktorom žijeme a tvoríme. V tejto súvislosti by som rád pripomenul, že v júni tohto roku sme s ministrom Miroslavom Jureňom podpísali Dohodu o spolupráci medzi Ministerstvom pôdohospodárstva SR a SPU. Tento dokument opätovne podčiarkuje kontinuitu dlhodobej spolupráce, ale zároveň vytvára nový rámec na rozvoj spolupráce v oblasti vzdelávania, celoživotného vzdelávania, vedy, poradenstva a iných aktivít dôležitých pre obe strany. Domnievam sa, že by bolo okrem iného veľmi užitočné, keby ministerstvo zaujímalo stanovisko k akreditácii nových študijných programov z hľadiska potrieb praxe. Za dôležité považujem aj prepojenie slovenskej vedeckovýskumnej základne s pracoviskami SPU, ale aj kooperáciu pri organizovaní spoločných odborných podujatí. Minister Jureňa dal vzhľadom na aktuálnu situáciu v rezorte do pozornosti aj možnosť spolupráce pri koncipovaní doteraz absentujúcej stratégie rozvoja vo vzťahu k Spoločnej poľnohospodárskej politike EÚ či činnosti Svetovej obchodnej organizácie (WTO), pretože univerzita disponuje veľkým potenciálom, ktorý dáva šancu na vzájomnú odbornú komunikáciu.

    Dovoľte mi, vážení prítomní,
    aby som v krátkosti podal bilanciu našej činnosti za uplynulý akademický rok a načrtol plány a úlohy, ktoré nás čakajú v najbližšom období.

    V oblasti výchovno-vzdelávacej práce sme sa v uplynulom akademickom roku podieľali na príprave sebahodnotiacej správy SPU v rámci evalvácie SPU Európskou asociáciou univerzít a na tvorbe Prognózy vývoja slovenského poľnohospodárstva, lesníctva a vidieka v časovom horizonte 2025 v časti venovanej rozvoju ľudských zdrojov v poľnohospodárstve a lesníctve a rozvoju vzdelanosti a vzdelávacej sústavy.

    Podarilo sa nám úspešne reakreditovať niektoré študijné programy, ktoré mali časovo obmedzenú akreditáciu a rozšíriť ponuku predmetov vyučovaných v cudzom jazyku. V nadväznosti na túto, dnes už samozrejmú požiadavku doby, sme finančne motivovali učiteľov schopných zabezpečiť túto výučbu. Kladne možno hodnotiť aj zvýšenie pokrytia predmetov vhodnou študijnou literatúrou. Intenzifikácia propagácie študijných programov, a to aj prostredníctvom rôznych domácich či zahraničných portálov, inovácia obsahu predmetov v zmysle profilu absolventov jednotlivých študijných programov, bola ďalším krokom v úsilí o vzbudenie záujmu mladých ľudí o štúdium u nás. Do tohto obrazca zapadá aj aktualizácia Sprievodcu študentov, Katalógu predmetov, vydanie študijných príručiek a iných študijných materiálov, súvisiacich s hladkým a bezproblémovým priebehom akademického roka. Aktualizovali sa informačné listy predmetov v informačnom systéme študent a rozšírili o vzdelávacie výstupy. V uplynulom akademickom roku sa podarilo zvýšiť zapojenosť študentov do Študentskej vedeckej odbornej činnosti, ale aj optimalizovať počty prijímaných študentov vzhľadom na záujem o daný študijný program, uplatnenie absolventov, ale aj na personálne, priestorové a finančné možnosti univerzity. Zefektívnil sa proces vydávania bezkontaktných identifikačných kariet pre študentov SPU. V oblasti celoživotného vzdelávania sme rozšírili možnosť štúdia na Univerzite tretieho, a to o výučbové stredisko v Martine.

    Aj nadchádzajúci akademický rok kladie na nás veľa dôležitých úloh na poli vzdelávania. S cieľom neustále zvyšovať kvalitu vzdelávacieho procesu, budeme musieť zohľadniť závery evalvačnej komisie Európskej asociácie univerzít. Našou snahou je začať výučbu uceleného študijného programu v cudzom jazyku a rozšíriť ponuku predmetov a modulov vyučovaných v cudzom jazyku. Čaká nás aktualizácia študijného poriadku, ako aj všetkých vnútorných predpisov, súvisiacich so vzdelávacím procesom vzhľadom na novelizáciu vysokoškolského zákona. Našou snahou je podporiť záujem pedagogických a vedeckovýskumných pracovníkov o účasť na príprave projektov Operačného programu vzdelávanie, financovaného z prostriedkov EÚ. Vytvorenie podmienok pre priestorové, ale aj personálne zabezpečenie celoživotných foriem vzdelávania bude takisto vyžadovať našu pozornosť, pretože ide o jednu z priorít budovania spoločnosti založenej na poznatkoch.. Ďalej bude treba reakreditovať študijné programy s časovo obmedzenou akreditáciou, alebo s nutnosťou zmeny garanta študijného programu, s dôsledným dodržiavaním kritérií akreditačnej komisie, so zreteľom na komplexnú akreditáciu SPU v roku 2009. Zvýšenú pozornosť budeme permanentne venovať odbornému rastu učiteľov, uplatňovaniu aktívnych metód výučby a aplikácie e-learningových foriem vzdelávania aj v prezenčnej forme štúdia. V akademickom roku 2007/2008 chceme zaviesť nový akademický informačný systém, ktorý je na niektorých univerzitách už funkčný, resp. zásadne zmodernizovať náš existujúci IS Študent.

    Všeobecný názor zamestnávateľov v celej vertikále podnikateľského prostredia apeluje na požiadavku prakticky orientovaných znalostí absolventov. Na základe týchto názorov je mimoriadne dôležité, ak má študent už počas štúdia možnosť získať praktické skúsenosti tak, ako je to bežné v mnohých vyspelých štátoch. Keďže zabezpečenie praktickej výučby a praxí v externých podnikoch je čoraz zložitejšie a komplikovanejšie, budovaním zodpovedajúcej materiálno-technickej základne a zabezpečením odborného vedenia vytvára naša univerzita pre svojich študentov priestor na praktickú výučbu a prax vo Vysokoškolskom poľnohospodárskom podniku SPU, s.r.o. Kolíňany (VPP). Na zabezpečenie praktickej výučby a všetkých foriem praxí sú tu vytvorené zodpovedajúce podmienky vrátane dopravy, ubytovania a stravovania študentov. Praktická výučba prebieha vo vzorkovniciach chovu hospodárskych zvierat, ako aj v poľných, sadových a vinohradníckych vzorkovniciach. Pre praktickú výučbu ďalej slúžia vzorkovnice technológií a špecializované laboratóriá. Praktickú výučbu realizovanú prostredníctvom VPP absolvuje ročne, podľa aktuálnych študijných programov, približne 7 800 študentov. Na praxi a príprave záverečných prác sa zúčastňuje ročne 1 000 - 1 500 študentov.

    Vážená akademická obec, dámy a páni!
    Konštatujeme, že veda a výskum majú v podmienkach SPU národné i medzinárodné dimenzie. Aj keď sme v roku 2006 riešili spolu 270 výskumných projektov podporovaných národnými grantovými agentúrami (KEGA, VEGA, APVV, VTP a pod.) a 50 projektov medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce (5., 6. RP, COST, ESF, MVTS a pod.) s celkovou súhrnnou dotáciou takmer 70 mil. Sk, nemôžeme byť spokojní so štruktúrou týchto zdrojov, ani s ich celkovou výškou. Len necelých 10 % je z medzinárodných zdrojov, čo je v porovnaní s inými krajinami relatívne málo.

    V budúcom roku naďalej zostáva pre nás tematicky otvorený 7. rámcový program s výzvami v oblasti poľnohospodárstva, ale aj životného prostredia. Dôraz sa kladie najmä na biotechnológie, rastlinnú i živočíšnu genetiku, genofond a biodiverzitu, ekofyziológiu, výživu a integrovanú ochranu kultúr, alternatívne poľnohospodárstvo, pestovanie biomasy pre energetiku, dopestovanie a výroba neškodných potravín a zdravá výživa, ochrana a racionálne využívanie prírodných zdrojov, ako aj tvorba kultúrnej krajiny na poľnohospodársky , obytne i rekreačne využívaných územiach.

    Ak doplníme ešte ďalšie vedecky a edukačne významné smery rozvinuté na SPU, akými sú poľnohospodárske inžinierstvo, ekonomika, obchod a finančníctvo, ale aj obnova a rozvoj regiónov vidieka, veda a výskum na SPU sa v takomto komplexnom rozsahu chce uchádzať aj o účasť v programoch COST, Európskeho sociálneho fondu a iných projektoch medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce.

    Podpísaním kontraktu medzi Slovenskou republikou a Európskou úniou v auguste 2007 Slovensko získalo na roky 2007-2013 viac ako 11 mld. eur v kategórii operačných programov. Z nich sa SPU môže uchádzať o skupinu programov pre vedu a výskum, vzdelávanie, investičný rozvoj výskumnej a vzdelávacej základne a rozvoj infraštruktúry a regiónov.

    V štátnej vednej politike Slovenskej republiky sa rovnako počíta aj s vedeckým výskumom v oblasti agrosektora a potravinárstva. Ba čo viac, do konca roka 2007 Ministerstvo pôdohospodárstva SR spracováva v rámci uznesenia Vlády SR stratégiu rozvoja pôdohospodárstva do roku 2013, s výhľadom do roku 2025, kde je uvedená aj priama zainteresovanosť vedcov a učiteľov našej univerzity v tematických okruhoch výskumu, vzdelávania, environmentálnych problémov krajiny, obnovy a rozvoja vidieka, ekonomiky v agrosektore, ako aj pestovania a spracovania biomasy pre energetiku.

    S nástupom rozvoja vedomostnej spoločnosti je úprimnou snahou štátnej vednej politiky požadovať od vedy a výskumu také riešenia a výstupy, ktoré budú mať akceleračný dopad na sociálno-ekonomický rozvoj Slovenska. V tomto kontexte možno preto reálne očakávať určitú prestavbu, alebo flexibilnú modifikáciu vedeckých a vzdelávacích agentúr Ministerstva školstva SR, a to nielen v oblasti obsahu, ale aj účasti podnikateľského sektora (vrátane zahraničného) na rozvoji slovenskej vedy a spoločnosti. Naznačeným inovačným trendom vo vede a výskume sa musí prispôsobiť aj vedecká komunita SPU.

    Významným fenoménom fungovania vedy je okrem jej produktivity aj jej kontinuita. Tú sme schopní zabezpečiť len kvalitnou výchovou doktorandov - budúcich adeptov vedy v úzkom prepojení na medzinárodnú kooperáciu. Nový vysokoškolský zákon zlepšuje podmienky v oblasti sociálneho zabezpečenia doktorandov, avšak o ich odbornú vedeckú prípravu sa musí postarať školiace pracovisko a školiteľ. Napriek všetkej snahe nedokážeme na pracoviskách SPU získať alebo udržať špičkových talentovaných študentov s vysokým invenčným potenciálom, ktorých väčšinou zláka zahraničie alebo podnikateľská sféra.

    Dôvodom je neadekvátne ohodnotenie mladého adepta vedy. Budeme hľadať cesty, aby každý denný doktorand SPU povinne vycestoval na univerzity a vedecké pracoviská v zahraničí minimálne na 3 mesiace.

    V súčasnej dobe evidujeme na našej univerzite 12 excelentných pracovísk, nadštandardných z hľadiska vedeckovýskumnej vybavenosti, ale aj produktivity. Naším cieľom je v blízkej budúcnosti zvýšiť ich počet. Očakávame iniciatívu z katedier i fakúlt, a to práve využitím ponúkaných zdrojov z operačných programov a iných foriem medzinárodných projektov. Tým sa vytvorí nielen lepšia základňa pre výchovu doktorandov, ale zvýši sa aj vedecká a publikačná produktivita, ako aj odborný rast našich učiteľov.

    Európsky a svetový vzdelávací priestor je čoraz otvorenejší. Naša univerzita sa aj v uplynulom roku aktívne zapájala do medzinárodnej spolupráce. Snažila sa nadväzovať obojstranne užitočné kontakty s novými partnermi na zahraničných univerzitách a vysokých školách a prehlbovať spoluprácu s dlhodobými osvedčenými partnermi v krajinách Európskej únie, ale aj v tretích krajinách. Aktívne sa rozširujú možnosti spolupráce s univerzitami v Austrálii, Spojených štátoch amerických, Ekvádore, vo Francúzsku, ale aj v krajinách východnej Európy. V akademickom roku 2006/2007 študovalo u nás v rámci programu Erasmus 31 zahraničných študentov, a to z Poľska, Portugalska, Litvy, Španielska, Francúzska a Turecka. Vyše polstovky našich študentov využilo možnosť študovať v krajinách EÚ. Najväčší záujem bol o štúdium na univerzitách v Portugalsku, Španielsku, Holandsku, Nemecku, Veľkej Británii, Česku a v ďalších krajinách. V rámci programu Erasmus sme na krátkodobý pobyt s cieľom výučby prijali 26 pedagógov z Česka, Turecka, Maďarska, Poľska a Litvy. Naopak, šestnásť našich učiteľov sa zúčastnilo na krátkodobých prednáškových pobytoch v krajinách únie.

    Rok 2007 bol prelomový z hľadiska programového obdobia Európskej únie. Program Socrates bol nahradený Programom celoživotného vzdelávania s novými pravidlami a aktivitami. Prvoradou úlohou bolo získať rozšírenú Univerzitnú chartu Erasmus, ktorá oprávňuje našu univerzitu na vstup do tohto programu a na predkladanie projektov v rámci neho. Túto úlohu sme úspešne splnili a vytvorili tak podmienky pre aktívnu spoluprácu do roku 2013. Od akademického roka 2007/2008 sa študenti budú môcť uchádzať nielen o študijný grant, ale aj o grant na praktickú stáž.

    Kancelária zahraničných vzťahov a medzinárodných projektov zorganizovala v spolupráci s APVV tréningový kurz k 7. rámcovému programu, školenia k Programu celoživotného vzdelávania a poskytovala poradenstvo k predkladaniu projektov v rámci programov EÚ a k ich administrácii. Pre zvýšenie kvality poskytovaných služieb pre fakulty a pracoviská SPU, bola kancelária personálne posilnená o jedno pracovné miesto.

    V nadchádzajúcom akademickom roku bude naša univerzita po prvýkrát propagovať svoje študijné programy v anglickom jazyku na veľtrhoch vzdelávania v Číne, Argentíne, vo Vietname a ďalších krajinách sveta. Týmto spôsobom sa chceme uchádzať o študentov zo zahraničia, ktorí prejavia záujem o študijné programy zamerané na multifunkčné poľnohospodárstvo, potravinárstvo, rozvoj vidieka či krajinotvorbu, ktoré naša univerzita ponúka ako jediná na Slovensku.

    Vážení prítomní!
    Pri určovaní priorít v oblasti technického a materiálneho rozvoja SPU v uplynulom akademickom roku bolo nevyhnutné zohľadňovať potreby jednotlivých fakúlt a pracovísk so zreteľom na nutnosť zvyšovať úroveň vzdelávania aj vedeckovýskumnej práce. Súčasný stav možno charakterizovať značnou kapitálovou náročnosťou pri rekonštrukcii a dokončovaní rozostavaných budov, najmä Slovenskej poľnohospodárskej knižnice. Veľmi zlý je stav v oblasti údržby objektov univerzity, kde sú prioritou opravy a rekonštrukcie striech, výťahov, rozvodov vody a plynu. Z priorít, ktoré v oblasti technického a materiálneho rozvoja univerzity schválilo vedenie na rok 2006, bola vypracovaná projektová dokumentácia pre prístavbu Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva a pripravujú sa podklady pre stavebné povolenie na rok 2008. Ukončila sa rekonštrukcia strechy pavilónu CH, P a Q a pripravili sa podklady pre výberové konania na vybudovanie výťahu v pavilóne S a generálnu opravu výťahov v pavilóne E. Ukončila sa rekonštrukcia študentského domova Poľnohospodár s celkovým nákladom 25,9 milióna korún, z toho 13,2 mil. Sk činila kúpa a 13,7 milióna náklady na rekonštrukciu.

    V hospodárskom roku 2008 predpokladáme realizáciu aktivít, ktoré prispejú k zlepšeniu podmienok pre vzdelávací proces, výskumnú prácu, ako aj iné aktivity súvisiace so životom zamestnancov a študentov univerzity. Medzi priority patrí ukončenie 1. časti rekonštrukcie univerzitnej knižnice. Vzhľadom na nedostatok finančných prostriedkov a časový posun riešenia projektu v uplynulom roku, sa predpokladá ukončenie tejto etapy výstavby v hospodárskom roku 2008 s celkovým nákladom cca 19 miliónov korún, z toho bezmála 14 mil. z projektu Ministerstva hospodárstva SR a ostatné prostriedky z rozpočtu univerzity. Ďalej je to prístavba pavilónu FZKI, generálna oprava plynovodu v pavilóne T a Z, kompletná rekonštrukcia V - haly vrátane statiky, výmeny okien, zateplenia a vnútornej úpravy pre potravinárske technológie. Okrem toho plánujeme zatepliť strechu ŠD Poľnohospodár, opraviť strechu pavilónu M a Katedry telesnej výchovy, ako aj kanalizačný systém na Hospodárskej ulici a rekonštruovať skladové priestory Fakulty záhradníctva a krajinného inžinierstva v lokalite Zobor.

    Vzťahom s verejnosťou sa na všetkých významných svetových univerzitách prikladá veľký význam a nie je to inak ani u nás. Ide nám o systém spätnej väzby nielen s absolventmi vlastnej univerzity a s odborníkmi pôsobiacimi v celej vertikále národného hospodárstva, ale aj o vzťahy s potencionálnymi študentmi a laickou verejnosťou. SPU ako významné vedecko-pedagogické pracovisko sa musí aj verejne prejavovať ako mienkotvorné pracovisko, a to najmä v oblasti vedy, vzdelávania a poradenstva. V nasledujúcom období bude patriť medzi priority v tejto oblasti permanentné budovanie dobrého mena univerzity ako kvalitnej inštitúcie v oblasti vysokoškolského a celoživotného vzdelávania, vedeckého výskumu, poradenstva a expertnej činnosti. Prostredníctvom popularizácie výsledkov SPU v univerzitnom dvojtýždenníku Poľnohospodár a jeho elektronickej verzii e-polnohospodar, v masmediách a na rôznych odborných a spoločenských fórach chceme upevňovať hrdosť pracovníkov a študentov SPU na ich príslušnosť k svojej alma mater a na základe výsledkov a argumentov predstavovať SPU ako inštitúciu, ktorá oslovuje záujemcov o kvalitné vzdelávanie, výskum, ako aj bohatý zdroj najnovších poznatkov, teórií, ideí, vízií, ale aj ideálov. Tieto ciele chceme realizovať prostredníctvom vlastnej publikačnej a propagačnej činnosti na rôznych úrovniach, ako aj premyslenou spoluprácou s regionálnymi aj celoštátnymi prostriedkami masovej komunikácie. Priebežne budeme vydávať reprezentačné informačné materiály o SPU v slovenskom a anglickom jazyku a participovať nimi na podujatiach organizovaných fakultami a pracoviskami našej univerzity.

    Voľnočasové aktivity študentov SPU, predovšetkým kultúrne a športové činnosti, významnou mierou napomáhajú obnovu tvorivých síl a poskytujú priestor na racionálne, efektívne a zmysluplné vyplnenie voľného času mladej generácie. Na tento účel chceme vytvárať priestorové a technické podmienky a poskytovaním nových možností zohľadňovať požiadavky doby, ale zároveň zachovávať tradičné a jedinečné aktivity SPU.

    Z dlhoročných skúseností vyplýva, že voľnočasové aktivity študentov, ale aj pracovníkov univerzity bude naďalej vhodné podporovať prostredníctvom vysokoškolského klubu. V súčasnosti túto úlohu zabezpečuje Klub kultúrnej a záujmovej činnosti (KKZČ). Prostredníctvom neho bude SPU koordinovať, organizovať a metodicky usmerňovať kultúrnu, odbornú a záujmovú činnosť jednotlivcov, súborov a záujmových zoskupení študentov s cieľom zvyšovať umeleckú a odbornú úroveň ich činností pri reprezentovaní SPU, mesta Nitry a Slovenskej republiky doma i v zahraničí. Chceme motivovať študentov na zachovávanie všetkých študentských aktivít v oblasti záujmovej činnosti, spolupracovať s vysokoškolskými i inými klubmi podobného zamerania v SR i v zahraničí, vytvárať podmienky aj pre klubovú činnosť zamestnancov a absolventov SPU.

    Dôraz v oblasti kultúrnych záujmových aktivít študentov a pracovníkov SPU sa v nasledujúcom období bude orientovať najmä na budovanie priestorového a technického zázemia pre realizáciu záujmových aktivít, na prípravu a konanie umeleckých dielní, súťaží a výstav, na spoluprácu s inými subjektmi, najmä pri organizovaní Nitrianskych univerzitných dní, Akademickej Nitry a iných podujatí a na prípravu reprezentácie SPU navonok v oblasti kultúry a záujmových činností. Významnou zložkou je organizovanie imatrikulačných slávností študentov SPU, zvyšovanie odbornej a umeleckej úrovne záujmovej oblasti študentov, rozvíjanie humanitárnych aktivít, podpora kontaktov s absolventmi univerzity vrátane ich stretávania po ukončení štúdia a na iné podujatia v súlade s poslaním SPU.

    Športové aktivity študentov majú na SPU hlbokú a bohatú tradíciu. Garanciu nad materiálovým, technickým a odborným vedením športových podujatí dlhodobo zabezpečuje Katedra telesnej výchovy a športu. Športové aktivity študentov môžu optimálne vypĺňať ich voľný čas a pod odborným vedením prispievajú k zdravému rozvoju osobnosti a regenerácii fyzických a duševných síl. V nasledujúcom období bude SPU vytvárať podmienky najmä na rozvoj povinnej a záujmovej telesnej výchovy a športu, na zabezpečenie výučby pre neplavcov, na realizáciu letných a zimných kurzov, na účasť študentov pri realizácii vrcholového univerzitného športu, predovšetkým basketbalu, volejbalu, tenisu, floorbalu a plávania.

    Vážené slávnostné zhromaždenie, milí hostia!

    Naše mesto sa od leta pýši novou výzdobou. Pestrofarebné kocky na chodníkoch a plagátoch hlásajú, že Nitra má ambíciu stať sa v roku 2013 hlavným mestom európskej kultúry. Kultúra, to je veľmi rozsiahly pojem. Pre nás, poľnohospodárov, je symbolický aj preto, že pôvodne sa týmto slovom pomenúvalo obrábanie pôdy, pestovanie, hospodárenie...Dodnes používame pojmy agrikultúra, hortikultúra, vinikultúra, apikultúra. Iba neskôr nadobudlo slovo kultúra význam vzdelanosti, súhrnu všeľudských duchovných a materiálnych hodnôt. Vstúpme teda do nového akademického roka s prianím, aby sa kultúra stala každodennou spoločníčkou vo všetkých sférach nášho života, práce a vzájomných vzťahov. Veľa zdravia, úspechov a vytrvalosti v novom akademickom roku 2007/2008, vážení spolupracovníci, milí študenti! Dovoľte mi, aby som toto prianie adresoval celej nitrianskej aj slovenskej akademickej obci, ale aj všetkým partnerom a priateľom našej univerzity.

    Prof. Ing. MIKULÁŠ LÁTEČKA, PhD.

    fotogaléria