e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home E-príloha Farmári! Mladí, malí, rodinní, eko - ako ďalej?

    Farmári! Mladí, malí, rodinní, eko - ako ďalej?

    E-mail Print

    Vidiecka platforma je slobodné zoskupenie organizácií podporujúcich trvalo udržateľný život na vidieku. Vznikla v priebehu roka 2014, ktorý bol OSN vyhlásený za Medzinárodný rok rodinných fariem. V súčasnosti je v nej 12 partnerských organizácií, ktoré sú schopné zastrešiť a zabezpečiť komplexný prístup, aktivity, inovácie a riešenia nevyhnutné pre rozvoj poľnohospodárstva. Orientuje sa na podporu mladých, malých, rodinných a ekologických farmárov. Rozvíja spoluprácu s krajinami V4, iniciovala spoločné vyhlásenie, ku ktorému sa pridáva mnoho rôznych organizácií.

    ČO JE CIEĽOM VIDIECKEJ PLATFORMY?

    Jednou z aktivít Vidieckej platformy je zadefinovanie kľúčových legislatívnych úprav, vypracovanie a presadzovanie návrhov koncepčných a systémových riešení.

    V spolupráci s partnerskými organizáciami sme zadefinovali viaceré okruhy legislatívnych prekážok rozvoja podnikania na pôde pre malých, mladých rodinných a bio farmárov a budeme hľadať cesty spolupráce, ktoré budú viesť k náprave tohto nevyhovujúceho stavu .

    ČO TREBA ZMENIŤ?

    Pre mladých a malých začínajúcich farmárov je veľmi problematické dostať sa k pôde, dokonca dostať spať do užívania pôdu vlastnú (po predkoch), preto je nevyhnutné:

                •           urýchlené ukončenie komasácie

                •           úprava zákona o nadobúdaní pôdy a zákona o prenájme poľnohospodárskych pozemkov

    Zjednodušenie procesov a pravidiel finalizácie produktov priamo na farmách:

                •           dokončenie príručky, ktorá umožní jednoduchšiu finalizáciu produktov v domácom prostredí

                •           umožnenie predaja z dvora pre školské a sociálne zariadenia

                •           umožnenie internetového potravín predaja z dvora

    Zjednotiť výklad zákona kontrolórmi, pretože doterajšia prax ukazuje, že sa zákon v každom regióne vykladá inak.

    V PRV 2014 - 2020 je na ekologické poľnohospodárstvo vyčlenených 90 miliónov eur, ktoré boli napočítané na 150-tisíc ha. V súčasnosti je však rozloha ekologického hospodárenia 192.834 ha, pričom dotácie budú prideľované podľa veľkosti subjektu od najväčšieho. Z tohto vyplýva, že mnohí malí ekologickí hospodári sa k podpore nedostanú.

    Spomínaný program rozvoja vidieka nepočíta so starými ekologickými sadmi. Kritérium je nastavené na 400 jedincov na ha, pričom staré ekologické sady majú polovičnú hustotu. Veríme, že pri modifikácii PRV v roku 2016 dôjde k náprave.

    V oblasti ekologického poľnohospodárstva Vidiecka platforma víta vyjadrenie ministra pôdohospodárstva Ľ: Jahnátka k pripravovanému európskemu nariadeniu o ekologickej poľnohospodárskej výrobe, presnejšie voči kontrolám a povoleným rezíduám.

    PODPORA PREDAJA JE CESTA

    Ďalšou dôležitou aktivitou Vidieckej platformy je podpora predaja domácich produktov. Slúžia na to dva projekty: Kvalita z našich regiónov a Farmárske stravné lístky.

    Dôvodov pre vznik projektu Kvalita z našich regiónov bolo viacero. V prvom rade to bol nedostatočný a stále klesajúci záujem slovenského spotrebiteľa o domáce výrobky. Nevyvážený podiel ponuky domácich a zahraničných výrobkov v neprospech domácich produktov a dlhodobý nepriaznivý vývoj v agropotravinárskom sektore na Slovensku.

    Päťročná komunikácia vzdelávacieho projektu Kvalita z našich regiónov so spotrebiteľom priniesla svoje ovocie. Z prieskumov GfK vyplýva, že prepad kúpy slovenských výrobkov sa zastavil a v porovnaní rokov 2012/2014 sa podiel nákupov zvýšil v prospech domácich výrobkov z 54 % na 60 %, čo do počtu kusov v nákupných košíkoch spotrebiteľov. Zlepšuje sa schopnosť spotrebiteľov rozoznávať domáce a zahraničné výrobky. V roku 2014 až 63 % spotrebiteľov nemalo s rozoznávaním problémy. Spotrebiteľ deklaruje, že je ochotný si priplatiť za kvalitné domáce produkty. Medziročne toto percento narástlo v rozmedzí od 1 až do 7%, v závislosti od jednotlivých kategórií výrobkov.

    Farmársky stravný lístok má uplatnenie ako bežný stravný lístok, len s tým rozdielom, že je určený výhradne na podporu slovenských poctivých farmárov. Platí v reštauráciách a obchodných prevádzkach označených logom „Farmársky stravný lístok". Jeho cieľom je podpora farmárov trvale žijúcich a podnikajúcich na Slovensku, odber ich produktov, prevažne z lokálnej produkcie a ich distribúcia do reštaurácií alebo priamo k zákazníkom. Pri odbere produkcie od farmárov uprednostňuje produkty pestované, vyrábané a chované nechemickou cestou na prirodzenej báze.

    VZDELÁVANIE JE BUDÚCNOSŤ

    Vidiecka platforma zároveň pracuje na vzdelávacích aktivitách a poradenstve.

    V súčasnosti pripravuje Vzdelávací informačný portál Vidieckej platformy, ktorého úlohou bude umožňovať prístup k existujúcim vzdelávacím kurzom (napr. medzinárodných konzorcií AVARES – www.avares.org alebo RUBIGAS – www.rubigas.eu), bude obsahovať nové kurzy vytvorené na základe analýz reálnych potrieb súčasného poľnohospodárstva – napr. permakultúra, marketing prostredníctvom webových aplikácií, legislatíva, nová spoločná poľnohospodárska politika alebo zavádzanie nových technológií do poľnohospodárstva. Tento prístup umožní výrazné oživenie ponuky vzdelávania v sektore pôdohospodárstva.                                                                                             

    www.vidieckaplatforma.sk