e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home E-príloha Katedra pedagogiky a psychológie FEM SPU oslávila v roku 2014 päťdesiate výročie svojej existencie

    Katedra pedagogiky a psychológie FEM SPU oslávila v roku 2014 päťdesiate výročie svojej existencie

    E-mail Print

    4Pri príležitosti 50. výročia založeniaKatedry pedagogiky a psychológie a 50. výročia výučby sociológie na SPU v Nitre 16. októbra 2014 zorganizovala Katedra pedagogiky a psychológie v spolupráci s Katedrou spoločenských vied a Slovenskou sociologickou spoločnosťou pri SAV medzinárodnú vedeckú konferenciu s názvom Pedagogika a sociológia vo vysokoškolskom vzdelávaní.

    Katedra pedagogiky a psychológie vstúpila do druhej polstoročnice svojej existencie a za toto obdobie prešla mnohými organizačnými a štrukturálnymi zmenami (v r. 1964 bola zriadená ako samostatný útvar na Prevádzkovo-ekonomickej fakulte, v r. 1968 bola organizačne pričlenená k Rektorátu VŠP v Nitre, v ak. roku 1972/1973, rozhodnutím kolégia rektora, bola na katedru pričlenená disciplína sociológia poľnohospodárstva a vznikla Katedra pedagogiky a sociológie, v ak. roku 1987/1988 bola katedra opäť organizačne začlenená pod Prevádzkovo-ekonomickú fakultu VŠP a vrátila sa k pôvodnému názvu Katedra pedagogiky a psychológie, od r. 1992 niesla názov Katedra pôdohospodárskeho učiteľstva, opätovne sa v roku 1998 vrátila k pôvodnému názvu: Katedra pedagogiky a psychológie, ktorý má dodnes), obdobiami svojho najväčšieho rozkvetu ale aj relatívnym útlmom svojej činnosti.Napriek tomu od svojho vzniku až do dnešných dní kontinuálne udržiava svoje poslanie  – pedagogicko-psychologickú prípravu inžinierov - učiteľov odborných predmetov. Či už ide o učiteľov sekundárneho alebo terciárneho stupňa, obe tieto kategórie okrem svojej odbornej erudície by mali disponovať aj pedagogickou kompetenciou. Na jednej strane, pre učiteľov sekundárneho stupňa je pedagogická spôsobilosť podmienená súčasnou legislatívou, na druhej strane, pre vysokoškolských učiteľov nie je rozvíjanie pedagogických kompetencií kvalifikačnou podmienkou a o to naliehavejšie táto požiadavka vystupuje v reálnej praxi, kde neplatí priama úmera vo vzťahu „čím lepší odborník, tým lepší učiteľ“. Požiadavka pedagogického vzdelania nie je iba potreba súčasnosti, ale bola aktuálnou už pred pol storočím.

    Katedra pedagogiky vznikla Dekrétom o zriadení katedry pedagogiky z 31. júla 1964, ktorý vydal vtedajší rektor VŠP v Nitre akad. Ing. E. Špaldon, DrSc. V zmysle úpravy Ministerstva školstva a kultúry zo 14. 7. 1964 (č. 31135/64 III/1b ust. § 15 zákona o vysokých školách a § 10 nariadenia ministerstva školstva a kultúry o organizácii a pôsobnosti vysokých škôl a ich zložiek) boli v roku 1964, okrem našej katedry, zriadené katedry pedagogiky na vysokých školách poľnohospodárskych v Prahe a v Brne, ktorých hlavnou úlohou bola a dodnes je príprava učiteľov odborných predmetov pre stredné školy pôdohospodárskeho zamerania.

    Okrem prípravy učiteľov profesijných odborných predmetov pre stredné odborné školy formou doplňujúceho pedagogického štúdia v dennej prezenčnej forme pre študentov a v externej prezenčnej forme pre absolventov VŠ tvorí v súčasnosti hlavnú náplň činnosti katedry výučba voliteľných výberových predmetov: psychológia a všeobecná pedagogika a realizácia kurzov vysokoškolskej pedagogiky.

    Po spoločensko-politických zmenách v r. 1989, keď padol systém povinnej pedagogickej prípravy učiteľov vysokých škôl, SPU v Nitre, ako jediná na Slovensku kontinuálne venuje pozornosť pedagogickej príprave svojich učiteľov. Jednotlivé kurzy sú permanentne inovované. Vedenie univerzity a Fakulta ekonomiky a manažmentu, ktorá kurz zabezpečuje, týmto deklarujú záujem o skvalitnenie výučby majúc na zreteli axiómu, že učiteľ na vysokej škole musí, okrem odbornej pripravenosti, disponovať aj kvalitnou pedagogicko-psychologickou prípravou.

    V intenciách požiadaviek na skvalitňovanie vysokoškolskej výučby sa niesli i témy prezentované a diskutované na konferencii. V plenárnom rokovaní odzneli príhovory prof. RNDr. Zdenky Gálovej, CSc., prorektorky SPU pre vzdelávaciu činnosť a ECTS, doc. Ing. Ivety Zentkovej, CSc., dekanky FEM SPU, Ing. Emila Kříža, PhD., zástupcu riaditeľa pre hospodársku činnosť Institutu vzdelávání a poradenství ČZU v Prahe a doc. Ing. Gejzu Blaasa, CSc, nestora slovenskej sociológie poľnohospodárstva, dlhoročného pracovníka Výskumného ústavu ekonomiky poľnohospodárstva pri SAV. S hlavnými referátmi vystúpili: doc. Mgr. Ing. Danka Moravčíková, PhD., vedúca Katedry spoločenských vied FEM SPU (na tému: Sociológia na SPU v Nitre: „Čím je a čím by mohla byť...“) a PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD., vedúca Katedry pedagogiky a psychológie FEM SPU (na tému: Vysokoškolská pedagogika a príprava učiteľov odborných predmetov v retrospektíve 50-tich rokov existencie Katedry pedagogiky a psychológie na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre).                                

    Pri príležitosti 50. výročia založenia Katedry pedagogiky a psychológie a 50. výročia výučby sociológie na SPU udelila dekanka FEM doc. Ing. Iveta Zentková, CSc., pamätné medaily bývalým i súčasným pracovníkom Katedry pedagogiky a psychológie a Katedry spoločenských vied  za ich prínos k rozvoju pedagogickej i vedecko-výskumnej činnosti v oblasti pedagogiky, psychológie a sociológie. Ocenenie si prevzali:  PhDr. Zdeňka Bátorová, CSc., prom. fil. Drahomíra Kučírková, CSc., emeritný docent doc. Ing. Štefan Mozola, CSc., Ing. Jaroslav Lörinčík, CSc., doc. PhDr. VladimírManda, CSc, PhDr. Peter Porubčan, CSc., emeritný docent doc. Ing. Ján Bakša, CSc., Ing. Gejza Blaas, CSc..

    V sekciách konferencie Vysokoškolská pedagogika a vysokoškolské vzdelávanie a Sociológia v podmienkach vysokoškolských inštitúcií odznelo spolu šestnásť príspevkov domácich i zahraničných účastníkov. Z konferencie vyplynuli nasledovné závery:

    - klásť väčší dôraz na profiláciu študijného celoživotného poradenstva na vysokých školách a dôraz na prípravu študijných poradcov,

    - zdôrazňovať medziodborové riešenia problematiky vysokoškolskej výučby (sociologické, psychologické a pedagogické aspekty),

    - podporovať ďalšie vzdelávania vysokoškolských učiteľov na úrovni katedier, fakúlt i samotného vedenia univerzity, v podpore ďalšieho vzdelávania vychádzať z edukačných potrieb začínajúcich učiteľov

    - hľadať nové možnosti implementácie sociálnych médií a IKT do vysokoškolského vzdelávania,

    - zostavovať flexibilné študijné programy, hľadať možnosti zaraďovania nových tém do existujúcich predmetov,

    - klásť väčší dôraz na spojenie praxe s teóriou, čo si vyžaduje permanentnú inováciu obsahu vysokoškolského vzdelávania a nové prístupy vo vzdelávaní (do obsahu zaradiť aj oblasti vychádzajúce z aktuálnych celospoločenských potrieb ako sú napr. témy finančnej gramotnosti, globálne rozvojové vzdelávanie, rozvoj sociálnych zručností vo vysokoškolskej výučbe a pod.),

    - zdôrazniť potrebu humanizácie vzdelávania.

    Príjemnú atmosféru podujatia zavŕšil spoločenský večer a vystúpenie folklórneho súboru Zobor.

    Okrem pripomenutia si jubilea Katedry pedagogiky a psychológie a 50. výročia výučby sociológie na Katedre spoločenských vied bolo cieľom konferencie zdôrazniť skutočnosť, že pôsobenie vysokoškolského učiteľa nemôže byť výslednicou vedeckého poznania odboru a intuitívneho poznania podstaty výchovy a vzdelávania. V prostredí vysokých škôl, ktoré udeľujú vedecko-pedagogické hodnosti nepostačuje byť odborník - profesionál a na druhej strane iba pedagóg –amatér. Zámerom je uviesť študentov doplňujúceho pedagogického štúdia ako aj vysokoškolských učiteľov do pedagogického myslenia, motivovať ich k sebazdokonaľovaniu.

    Veľká vďaka za možnosť zorganizovať konferenciu a pripomenúť si jubileum KPaP patrí nielen vedeniu univerzity a fakulty za ich podporu, ale aj všetkým súčasným i bývalým kolegom a spolupracovníkom, ktorí prispeli k činnosti katedry.

                                                               PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD. ,
    vedúca katedry pedagogiky a psychológie FEM SPU

    4

    3

    1

    2