e-poľnohospodár

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
spravodajca Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre
  • porn - instagram takipci satin al - film izle - titan jel - hyundai kia yedek parca - instagram takipci satin al - konya escort - Lipo Magnet - ankara evden eve nakliyat - İllegal bahis sitesi
  • Home E-príloha Vývoj právnych predpisov na ochranu poľnohospodárskej pôdy

    Vývoj právnych predpisov na ochranu poľnohospodárskej pôdy

    E-mail Print
    Rozsiahla investičná činnosť, ktorá sa po roku 1945 u nás realizovala, značne znížila výmeru poľnohospodárskej a najmä ornej pôdy. V päťdesiatych rokoch minulého storočia neexistoval žiaden právny predpis na ochranu poľnohospodárskej pôdy. Až v roku 1959 bol vydaný zákon o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu č. 48/1959 Zb. I keď predmetné právne predpisy stanovili opatrenia na zmiernenie škôd spôsobených na poľnohospodárskej pôde a poľnohospodárskej výrobe, v praxi sa neuplatnili. Nedostatočný ekonomický stimul mal za následok stály úbytok najmä ornej pôdy a celkovú devastáciu poľnohospodárskej pôdy.

    Z uvedeného dôvodu v roku 1966 bol prijatý nový zákon na ochranu poľnohospodárskeho pôdneho fondu č. 53/1966 Zb. Tento zákon bol už podložený ekonomickými stimulmi. Obsahoval ustanovenia o ochrane a rozširovaní a využívaní poľnohospodárskej pôdy. Aj keď zákon sprísnil podmienky pre odňatie poľnohospodárskej pôdy, nedosiahol obmedzenie jej úbytku na únosnú mieru.

    Vzhľadom na pretrvávajúce problémy, súvisiace s ochranou poľnohospodárskej pôdy, bol v roku 1976 prijatý nový zákon o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu č. 75/1976 Zb. Aj keď táto zákonná norma sprísnila podmienky na ochranu poľnohospodárskej pôdy, umožňovala však udeľovať výnimku, čo v bežnej praxi spôsobovalo určité problémy orgánom ochrany poľnohospodárskej pôdy. Investori často považovali zo svojho hľadiska v podstate každú akciu za mimoriadne dôležitú.

    Dôvodom pre vznik nového zákona na ochranu poľnohospodárskeho pôdneho fondu
    č. 307/1992 Zb. bola obnova vlastníckych vzťahov k pôde, vznik trhových vzťahov v poľnohospodárstve a opatrenia v záujme obnovenia alebo zlepšenia funkcií ekologickej stability v poľnohospodárskej krajine.

    Aj napriek tomu, že tento zákon bol po odbornej stránke na dobrej úrovni, ochrana poľnohospodárskej pôdy nebola dostatočne akceptovaná. V praxi sa ochrana pôdy dostala len na okraj pozornosti celej spoločnosti.

    Pretrvávajúca neúcta k pôde a k jej ochrane bola dôvodom k tomu, že Národná rada SR v roku 2004 prijala nový zákon na ochranu a využívanie poľnohospodárskej pôdy
    č. 220/2004 Zb., ktorý doteraz je účinný.

    Tento zákon v prvej časti (základné ustanovenia) uvádza hlavné zásady:

    • ochrana vlastností a funkcií poľnohospodárskej pôdy a zabezpečenie jej trvalo udržateľného obhospodarovania,
    • ochrana výmery poľnohospodárskej pôdy pred nepriaznivými zábermi na nepoľnohospodárske použitie,
    • postup pri zmene druhu pozemku a postup pri odňatí poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel,
    • sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom.

     

    V druhej časti (zásady trvalo udržateľného využívania poľnohospodárskej pôdy a obhospodarovania pôdy a jej ochrany) je pozornosť venovaná:

    • starostlivosti o poľnohospodársku pôdu,
    • ochrane pred degradáciou,
    • ochrane pred eróziou,
    • ochrane pred zhutňovaním,
    • bilancii pôdnej organickej hmoty,
    • ochrane pred rizikovými látkami.

     

    V tretej časti (zmeny druhov pozemkov) sa ustanovujú podmienky na:

    • zmenu trvalého trávneho porastu, vinice a ovocného sadu na iný druh poľnohospodárskeho pozemku,
    • zmenu nepoľnohospodárskej pôdy na poľnohospodársku pôdu,
    • zalesnenie poľnohospodárskej pôdy.

     

    Ochranou poľnohospodárskej pôdy pri nepoľnohospodárskom použití sa zaoberá štvrtá časť zákona. Pozornosť je venovaná:

    • zásadám ochrany poľnohospodárskej pôdy pri nepoľnohospodárskou použití,
    • ochrane poľnohospodárskej pôdy pri územnoplánovacej činnosti,
    • odňatiu poľnohospodárskej pôdy,
    • použitiu poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky účel,
    • neoprávnenému záberu poľnohospodárskej pôdy na nepoľnohospodársky zámer.

     

    Piata časť (štátna správa ochrany poľnohospodárskej pôdy) je sústredená na orgány ochrany poľnohospodárskej pôdy – Ministerstvo pôdohospodárstva SR, Krajský pozemkový úrad, Obvodný pozemkový úrad.

    V šiestej časti sú vymenované priestupky a iné správne delikty a finančné pokuty.

    Siedma časť je venovaná spoločným prechodným a záverečným ustanoveniam.

    Zákony sa ľahšie prijímajú i dodržiavajú, ak sa ich potreba vysvetlí ľuďom. Len vtedy, ak spoločnosť pochopí, že ochrana pôdy a jej zveľaďovanie je základnou potrebou celej spoločnosti, naplní sa zmysel zákona na ochranu a využívanie poľnohospodárskej pôdy.

    Prof. Ing. Jozef Hanes, PhD.