Väčšina sporov medzi telekomunikačnými operátormi a užívateľmi služieb vzniká z dôvodu neznalosti práv a povinností zo strany užívateľov služieb.
1. Viete, že spoliehanie sa na informácie z reklamy a z rozhovoru s predajcom služieb vám v budúcnosti môže priniesť nedorozumenia s operátorom?
Pred uzavretím zmluvy si dôkladne prečítajte zmluvu a oboznámte sa so všeobecnými podmienkami služby a s tarifou („cenníkom“). Vždy zvážte, či sa za nejakú výhodu zmluvne zaviažete využívať službu po určitý čas, lebo predčasné ukončenie zmluvy bude ťažšie a pravdepodobne aj drahšie.
2. Viete, že telekomunikačný operátor má právo odmietnuť uzavrieť s vami zmluvu?
Telekomunikačný operátor má zákonné právo odmietnuť uzavretie zmluvy o pripojení, ak: 1) jej poskytovanie na požadovanom mieste alebo v požadovanom rozsahu je technicky neuskutočniteľné..., 2) záujemca o ňu nedáva záruku, že bude dodržiavať zmluvu..., 3) záujemca nesúhlasí so všeobecnými podmienkami.
3. Viete aké riziko nesiete telefonovaním a zasielaním SMS na súťaže a neznáme čísla?
Pred zapojením sa do rôznych súťaží a hlasovaní sa vopred oboznámte s podmienkami, aby ste neboli nemilo prekvapení účtom. Ak sa nechcete stať obeťami podvodu, tak na zmeškané hovory z neznámych čísel zásadne neodpovedajte.
4. Viete, ako postupovať, keď operátor zašle nesprávne vyúčtovanie alebo poskytuje službu nekvalitne?
Využite zákonné právo uplatniť si reklamáciu. Reklamáciu si je možné uplatniť u telekomunikačného operátora v lehote a spôsobom, ktoré sú upravené v reklamačnom poriadku operátora. Reklamačný poriadok je súčasťou všeobecných podmienok služby. Pozor, reklamácia vo veci prešetrenia úhrady však nemá odkladný účinok na zaplatenie úhrady! Telekomunikačný operátor má zákonné právo dočasne prerušiť alebo obmedziť poskytovanie verejnej služby z dôvodu nezaplatenia... V prípade, že nebudete spokojní so spôsobom vybavenia reklamácie, máte možnosť obrátiť sa na Telekomunikačný úrad SR. Jeho snahou je spor urovať a dosiahnuť zhodu medzi operátorom a užívateľom o predmete sporu. Úrad počas riešenia sporu nenahrádza činnosť súdu.
5. Viete kedy môžete rozviazať zmluvu bez sankcií?
Zmluvu o pripojení uzavretú na dobu neurčitú môžete vypovedať z akéhokoľvek dôvodu alebo bez udania dôvodu. Odstúpiť od zmluvy o pripojení bez sankcií je možné len v zákonom definovaných dôvodoch.
Bližšie informácie nájdete na www.teleoff.gov.sk v časti „Občania SR“.
(Tento informačný materiál je súčasťou projektu vzdelávania koncových užívateľov telekomunikačných služieb.)