RECENZIA: Európsky spotrebiteľ a spotrebiteľské správanie

Thursday, 15 April 2010 11:28 Renáta Chosraviová Poľnohospodár 14-15/54
Print
54-1415publikPod týmto názvom publikoval autorský kolektív pod vedením doc. Dr. Ing. Eleny Horskej vysokoškolskú učebnicu, ktorá vyšla vo Vydavateľstve SPU. Je výstupom európskeho vzdelávacieho projektu Jean Monnet „European Consumer and Consumer Behavior“, riešeného na Katedre marketingu SPU v rokoch 2006 - 2009. Jej cieľom je prispieť k lepšiemu chápaniu európskej dimenzie spotrebiteľského správania a implementácie marketingovej stratégie v radoch laickej i odbornej verejnosti.

Prvá kapitola predstavuje základné pojmy v teórii spotrebiteľského správania (zákazník, spotrebiteľ, spotrebiteľské správanie) v kontexte európskeho trhu. „Každý človek je spotrebiteľ, pretože sa zaujíma o veci, ktoré používa, spotrebúva a ktoré spríjemňujú jeho každodenný život. Európsky spotrebiteľ sa z geografického hľadiska viaže k Európe, ale pri hodnotení jeho spotrebiteľského správania identifikujeme nielen spoločné črty, ale množstvo rozdielov tak medzi jednotlivými regiónmi, ako aj v rámci nich. Kúpna sila slovenského spotrebiteľa zaostáva za pomermi v EÚ, a to aj napriek tomu, že v posledných rokoch nastáva viditeľný posun. Takmer 40 % Slovákov stále žije spotrebou zúženou na pokrytie základných životných potrieb. Z hľadiska nákupných zvyklostí pretrváva tradicionalizmus. Viditeľné zmeny nastali v oblasti využívania služieb bánk, finančných inštitúcií, ako aj poistenia,“ píšu autori. V ďalších kapitolách sa čitateľ dozvie, aké sú motivácie, postoje a právna ochrana spotrebiteľa. Predposledná kapitola predstavuje spotrebiteľa, ktorý sa nachádza v diverzifikovanom prostredí európskeho trhu. V závere publikácie sú definované niektoré z hlavných tendencií, určujúcich nákupné správanie európskych spotrebiteľov.

-rch-