Päťdesiatpäť rokov vysokoškolskej pedagogiky na SPU

Friday, 15 March 2019 09:35 Tímea Šeben Zaťková Poľnohospodár 7/63
Print

pedagogikaV polovici februára (13. a 14.) sa na SPU v Nitre konala záverečná kolokviálna skúška Kurzu vysokoškolskej pedagogiky. Práce obhajovalo 34 mladých vysokoškolských učiteľov a doktorandov z FZKI, FAPZ, FEM, FEŠRR a TF SPU. Kurz sa realizuje na SPU v dvojročných cykloch kontinuálne už 55 rokov. V súčasnosti je akreditovaný medzinárodnou spoločnosťou pre inžiniersku pedagogiku IGIP sídliacou vo Villachu.

Z histórie kurzu

Kurzy vysokoškolskej pedagogiky otvorilo v 70- tych rokoch 20. storočia vedenie vtedajšej Vysokej školy poľnohospodárskej v Nitre. Ich účastníkmi boli profesori, docenti a odborní asistenti, ktorí získali základné poznatky z teórie pedagogiky vysokých škôl (vysokoškolskej pedagogiky), aby tak skvalitnili svoju pedagogickú kompetenciu. V dvoch jednosemestrálnych kurzoch v AR 1964 - 65 a 1966 - 67 absolvovalo štúdium 38 účastníkov všetkých fakúlt VŠP. Niektoré prednášky z vybraných kapitol z teórie učenia, vyučovania, psychológie, metodológie zabezpečovali externí pracovníci Katedry vysokoškolskej pedagogiky UK v Bratislave. Trojsemestrálne štúdium v AR 1971 - 72 a 1973 - 74 absolvovalo 53 pedagógov VŠP. Organizačnú a pedagogickú prácu spojenú s realizovaním štúdia zabezpečovala Katedra pedagogiky a sociológie VŠP. Po spoločensko-politických zmenách v r. 1989, keď padol systém pedagogickej prípravy vysokoškolských (VŠ) učiteľov, SPU v Nitre, ako jediná na Slovensku, kontinuálne venuje pozornosť pedagogickej príprave svojich učiteľov. Jednotlivé kurzy sú permanentne inovované. Kvalita vysokých škôl a úroveň zabezpečovania ich úloh sa odvíja od kvality VŠ učiteľov. Tí musia mať expertné vedomosti a zručnosti nielen vo svojom odbore, ale aj v pedagogickej oblasti. Paradoxne, VŠ učitelia nadobúdajú odbornú erudíciu v dlhodobom procese odbornej prípravy, pedagogické vedomosti a zručnosti si však často rozvíjajú iba skúsenostným učením a sebavzdelávaním. Žiaľ, v reálnej pedagogickej praxi neexistuje priama úmera medzi vedeckou - odbornou úrovňou a pedagogickým majstrovstvom. V súčasnosti neexistuje ani kvalifikačná požiadavka na pedagogické vzdelanie VŠ učiteľov, hoci vykonávajú priamu pedagogickú činnosť. Pedagogické vzdelanie nemusí nevyhnutne zaručovať úspech v sprostredkovaní poznatkov, v oblasti motivácie študentov a celkovej kvalite edukačného procesu. Poskytuje však teoretický základ, ktorý učiteľovi uľahčí pedagogickú činnosť.

Úspešní absolventi nastolili otázky

Noví úspešní absolventi preukázali schopnosť riešiť vybrané pedagogické problémy vo svojej výchovno- vzdelávacej praxi. Tiež nastolili otázky, ktoré si vyžadujú riešenie na pôde SPU a vznikli viaceré podnetné návrhy a odporúčania pre ich riešenie. V rámci kolokvia rezonovali témy: životný štýl študentov a učiteľov SPU, jazyková príprava, motivácia študentov k účasti na súťaži ŠVOČ, opisovanie - podvádzanie - plagiátorstvo študentov, adaptácia študentov na VŠ štúdium, hodnotenie kvality výučby a vzťahu študentov k vybraným predmetom, inovácia obsahu vybraných predmetov, využívanie problémového a projektového vyučovania, syndróm vyhorenia u učiteľov, vybrané aspekty komunikácie vedúcich akademických zamestnancov, práca so študentmi so špeciálnymi potrebami a i.

PaedDr. Tímea Šeben Zaťková, PhD.,
vedúca Centra pedagogiky a psychologického poradenstva FEM 

 

pedagogika

Zo záverečnej skúšky Kurzu vysokoškolskej pedagogiky

Foto: archív FEM