NA SLOVÍČKO: s Markom Halom

Friday, 20 April 2012 08:14 Renáta Chosraviová Poľnohospodár 15-16/56
Print

56-15-16halonovým profesorom na Fakulte agrobiológie a potravinových zdrojov

V čom je pre vás práca v akademickom prostredí atraktívna?

V prvom rade je to splnenie detského sna, sna o komunikácii s ľuďmi, o štúdiu, poznaní a v mojom prípade aj práci s najušľachtilejšími zvieratami – koňmi. Zároveň je to určitý stupeň zodpovednosti k vzdelávaniu. Veď môj študent príde do praxe a ľudia sa ho spýtajú: „Kto ťa to naučil?“ Toto všetko je krásne a zmysluplné na práci vysokoškolského učiteľa.

Ako by ste charakterizovali vaše odborné vedecké zameranie pre záujemcov mimo vášho odboru?

Celé moje doterajšie vedecké zameranie je spojené s chovom a výcvikom koní. Poznatky a skúsenosti, ktoré som získal ako aktívny športovec v parkúrovom skákaní a vo všestrannej spôsobilosti, sa snažím od začiatku môjho pôsobenia na SPU využiť vo svojej vedeckej práci. Nadobudnuté nové poznatky testujeme v našom jazdeckom centre, a následne sa ich postupne snažíme aplikovať do praxe. V posledných rokoch sa s kolektívom spolupracovníkov špecializujem na testovanie mechaniky pohybu športových koní a skúmanie jej vplyvu na ich výkonnosť.

Ako veda obohacuje Váš život?

Veda je poznanie, a každé poznanie obohacuje náš život. Preto som šťastný človek, že môžem časť svojej práce venovať vedeckému bádaniu. Navyše v oblasti, ktorá je mojou záľubou už od malička. Celý život sa venujem chovu koní a jazdectvu, a keďže môžem túto záľubu neustále rozvíjať, patrím ku skupine ľudí, ktorým sa plnia sny aj v práci.

O potrebe kvalitného vysokoškolského vzdelania sa hovorí veľa a pri rozličných príležitostiach. Viac ako slová sú potrebné skutky. Čo by mala univerzita robiť pre skvalitnenie vzdelávania a vedeckého výskumu?

Nájsť najvhodnejší systém vzdelávania a vedeckého výskumu je náročné. Naša univerzita je veľmi dobre priestorovo a materiálne vybavená, a je len na nás, aby sme tieto možnosti maximálne využili. Keď k tomu pripojíme aj aktívny prístup pedagógov, budeme môcť vychovávať kvalitných absolventov pripravených pre prax. Na druhej strane k zvyšovaniu kvalitatívnej úrovne vzdelávania a výskumnej činnosti výrazne prispieva aj aktívny prístup k získavaniu projektov, mobility a účasť v odborných orgánoch. To je však iba časť, ktorá môže pomôcť skvalitniť vzdelávanie a vedecký výskum. Podľa mňa je hlavným atribútom osobnosť pedagóga - vedca, ktorý svojimi vlastnosťami dokáže, že postavenie pedagóga a vedca nie je práca, ale poslanie.

Keby ste mali vymenovať míľniky vo svojom živote, ktoré by to boli?

Prvým bolo rozhodnutie ísť študovať na našu alma mater, ďalším začiatok môjho pôsobenia v Nitre. Tretím, ktorý bol síce v dlhšom časovom odstupe, bolo narodenie synov, ktorí dali novú náplň môjmu životu.

Renáta Chosraviová

56-15-16kone4