Technická fakulta oslávila 40. narodeniny

Friday, 18 September 2009 17:20 Vladimír Kročko Poľnohospodár 1/54
Print

54-01dekanTFSúčasný stav a perspektívy rozvoja TF

Hlavným poslaním Technickej fakulty v oblasti vzdelávania je výchova odborne zdatných prevádzkových technikov a vysokoškolsky vzdelaných inžinierov technického zamerania. Podľa akreditovaných študijných programov fakulta pripravuje bakalárov, ktorí môžu pokračovať v inžinierskom a ďalej v doktorandskom štúdiu.

V tejto práci sa fakulta spolieha nielen na dnes už štyridsaťročnú tradíciu, ale predovšetkým na skúsený kolektív pedagogických a technických pracovníkov. Opiera sa pritom aj o spoluprácu s mnohými ďalšími vzdelávacími a vedeckovýskumnými inštitúciami na Slovensku a v zahraničí.

V oblasti medzinárodných vzťahov je smerovanie fakulty zamerané na rozvoj kontaktov s univerzitami v štátoch EÚ formou bilaterálnych zmlúv o vedeckovýskumnej spolupráci a výmene študentov. Tým sa vytvára priestor, v ktorom možno skvalitniť výskum a najmä výučbu v rámci nových, resp. tradičných študijných programov, pre ktoré naša fakulta získala akreditáciu. Prioritné sú programy zamerané na kvalitu produkcie, obnoviteľné zdroje energie a poľnohospodársku techniku. Popri dobiehajúcich študijných špecializáciách 5-ročného inžinierskeho štúdia má v súčasnom období fakulta akreditovaných 19 študijných programov. V akademickom roku 2008/2009 už úspešne nabehol aj druhý (inžiniersky) stupeň štúdia.

Vytváranie nových študijných programov predpokladá vznik nových predmetov. Ich vybudovanie si vyžaduje odbornú prípravu učiteľov, ako aj materiálno-technické zázemie. Učiteľ si musí osvojiť široké teoretické základy a praktické požiadavky a k tomu vybudovať celú pomocnú časť, t. j. vypracovať učebnicu, textové publikácie, návody na cvičenia, audiovizuálne pomôcky, modely atď. Je to veľmi náročná činnosť, vyžadujúca značnú prácu a energiu. Pri súčasnej ekonomickej situácii musí naviac vynaložiť snahu na hľadanie zdrojov pre pokrytie materiálových nákladov.

Napriek spoločenskému záujmu, širokým možnostiam uplatnenia sa absolventov v praxi a vzniku nových atraktívnych študijných programov, pretrváva relatívne nižší záujem mladej generácie o náročné vysokoškolské štúdium technického zamerania. V tomto vidíme vážny problém a výzvu do budúceho obdobia. Táto výzva je aktuálnejšia o to viac, že sa nachádzame v období nepriaznivého demografického vývoja. Z týchto dôvodov sa bude musieť veľmi zintenzívniť propagácia štúdia na našej fakulte s prezentáciou širokých možností uplatnenia absolventov ponúkaných akreditovaných študijných programov. Zameriame sa pritom na všetky regióny Slovenska.

Veľa očakávame od posilnenia rozvoja medzinárodnej spolupráce, čo je jednou z priorít Technickej fakulty. Priebežne budeme zvyšovať dôraz na medzinárodnú dimenziu vysokoškolského vzdelávania, ktorá prináša najmä študentom možnosť získať kvalitnejšie vzdelanie, zlepšiť si jazykové kompetencie, a tak si značne rozšíriť šance na medzinárodnom trhu práce.

Súčasťou prípravy absolventov fakulty je aj praktická výučba. Skutočnosťou zostáva fakt, že zabezpečenie praxe v podnikoch, ktoré sú zárukou vysokej odbornej úrovne, naráža na značné problémy. Je nutné vyberať podniky, v ktorých sa študenti zdokonalia a získajú pozitívne praktické poznatky.

Vedeckovýskumná činnosť na fakulte je východiskom a základom pre sústavné zvyšovanie úrovne vzdelávacieho procesu, ako aj pre odborný a kvalifikačný rast pedagogických a tvorivých pracovníkov. Súčasnú úroveň vedeckovýskumnej činnosti charakterizujú ukazovatele, ako je počet riešených grantových úloh, prostriedky získané na vedu, úroveň doktorandského štúdia a výstupy z výskumu. Tieto parametre prispievajú veľkou mierou aj k úspešnej evalvácii a akreditácii fakulty.

V ostatných rokoch boli výskumné aktivity na fakulte zosúladené s akreditovanými študijnými programami. S tým tematicky korešpondujú ťažiskové zamerania výskumných úloh riešených na katedrách, súvisiace s jednotlivými študijnými odbormi. Vo všeobecnosti možno povedať, že všetky projekty riešené na fakulte majú interdisciplinárny charakter a na ich riešení sa podieľajú odborníci z viacerých katedier či fakúlt. Dôležitou požiadavkou vo vedeckovýskumnej činnosti je popri domácej efektívnosti aj medzinárodná akceptácia, t.j. zapojiteľnosť do medzinárodných riešiteľských kolektívov. Postupne sa zlepšuje jazyková vybavenosť tvorivých vedeckovýskumných pracovníkov, čo je tiež dôležitý faktor pre širšie zapojenie sa do medzinárodných výskumných tímov (medzinárodné RP, Vyšehradská štvorka, Leonardo a pod.).

Kvalita v kvalifikačnej štruktúre učiteľov fakulty ovplyvňuje aj kvalitu vyučovacieho procesu a úroveň vedeckovýskumnej činnosti. Podiel profesorov, docentov, odborných asistentov a mladých vedeckovýskumných pracovníkov, doktorandov a technických pracovníkov na riadení výskumných projektov (čiastkových úloh a etáp) je daný charakterom a náročnosťou vytýčených úloh.

Dovoľte mi, aby som na záver skonštatoval, že profesionálna výchova študentov a odborná erudovanosť našich tvorivých pracovníkov je reálnou nevyhnutnosťou. O napĺňanie cieľov ďalšieho napredovania Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre sa musí aktívne pričiniť nielen jej vedenie, ale veľmi zodpovedne aj každý jej zamestnanec, podľa svojho zaradenia na fakulte.

Pri príležitosti jubilea úprimne ďakujem všetkým bývalým aj súčasným spolupracovníkom za prácu vykonanú v prospech našej fakulty a univerzity, ale v širšom poňatí aj v záujme rozvoja slovenského hospodárstva. Vďaka patrí aj domácim a zahraničným partnerom a priateľom, ktorí v uplynulom období boli a aj dnes sú nápomocní pri výchovno-vzdelávacej aj spoločenskej činnosti fakulty. Do ďalšej práce nám všetkým spoločne prajem veľa zdravia a tvorivosti!

Prof. Ing. VLADIMÍR KROČKO, CSc.
dekan TF


História TF v skratke

1946

Základy pre vytvorenie Technickej fakulty boli položené v roku 1946, keď vznikla Vysoká škola poľnohospodárskeho a lesníckeho inžinierstva v Košiciach. Jej súčasťou bol Ústav strojníctva.

1952 - 1953

V rámci reorganizácie vysokých škôl sa z dvoch fakúlt košickej VŠPLI vytvorili dve samostatné vysoké školy - Vysoká škola poľnohospodárska v Nitre a Vysoká škola lesnícka a drevárska vo Zvolene. Po reorganizácii katedier bola na VŠP v Nitre vytvorená Katedra poľnohospodárskej mechanizácie a pôdoznalectva a po roku 1953 Katedra mechanizácie poľnohospodárstva.

1962

S rozvojom poľnohospodárskej techniky a jej uplatnením v praxi sa v rámci Prevádzkovo-ekonomickej fakulty VŠP vytvorili podmienky pre nový študijný odbor - mechanizácia poľnohospodárstva.

1969

Vznikla Mechanizačná fakulta.

1989

Fakulta začala realizovať štúdium v odbore technika a mechanizácia výrobných procesov a služieb, v rámci ktorého mali študenti možnosť dotvoriť si svoj študijný profil v sedemnástich študijných zameraniach.

1998

Bolo otvorené štúdium v odbore poľnohospodárska technika, s možnosťou voľby deviatich študijných špecializácií.

1999

Vznikli ďalšie dva nové odbory štúdia, a to spoľahlivosť techniky a technika a mechanizácia potravinárskej výroby. Okrem toho sa otvorilo aj špecializované trojročné štúdium servis a opravy techniky, ktoré sa neskôr transformovalo na bakalárske štúdium.

2002

Mechanizačná fakulta prihlásila svojich expertov do prípravy nových odborov a študijných programov zo Sústavy študijných odborov, vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR. Boli to odbory: 5.2.3 dopravné stroje a zariadenia, 5.2.46 poľnohospodárska a lesnícka technika, 5.2.50 výrobná technika, 5.2.57 kvalita produkcie a 6.1.14 mechanizácia poľnohospodárskej a lesníckej výroby.

2004

Akademický rok 2004/2005 bol pre Mechanizačnú fakultu významný z viacerých hľadísk. Okrem úspešne akreditovaných nových študijných programov, ktoré predstavovali pomerne výraznú zmenu v orientácii vyučovacieho procesu na potreby praxe, bolo významné aj dislokovanie fakulty z priestorov Kalvárie do nového pavilónu MF v areáli SPU.

2005

Od akademického roka 2005/2006 boli dané do používania všetky laboratóriá, počítačové cvičebne a iné funkčné miestnosti. Do novej budovy boli premiestnené všetky katedry, okrem Katedry dopravy a manipulácie, Katedry stavieb a Katedry strojov a výrobných systémov.

2008

Najzákladnejšou podmienkou, ktorá sekundárne ovplyvňuje celú činnosť fakulty, je záujem o štúdium. Názov fakulty neodrážal obsah akreditovaných študijných programov MF, ani spoločenské trendy. Rektor Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre, na základe návrhu vedenia MF, požiadal Ministerstvo školstva SR o zmenu jej názvu. Po úspešnom akreditačnom konaní sa od apríla 2008 fakulta premenovala na Technickú fakultu.

.

TF v číslach

Od svojho vzniku vychovala Technická fakulta vyše 7 000 absolventov.

V súčasnosti má akreditovaných 19 študijných programov, z toho 9 na prvom stupni štúdia (manažérstvo kvality produkcie, prevádzková bezpečnosť techniky, poľnohospodárska technika, poľnohospodárska technika a komerčné činnosti, technológia a technika spracovania poľnohospodárskych produktov, prevádzka dopravných a manipulačných strojov, technika pre potravinársku výrobu, technika pre obnoviteľné zdroje energie, prevádzka výrobnej techniky); 7 na druhom stupni štúdia (kvalita produkcie, spoľahlivosť a bezpečnosť technických systémov, informačná a automatizačná technika v kvalite produkcie, poľnohospodárska technika, poľnohospodárska technika a komerčné činnosti, technológia a technika spracovania poľnohospodárskych produktov, prevádzka dopravných strojov a zariadení); 3 na treťom stupni štúdia (kvalita produkcie, technika a mechanizácia poľnohospodárskej výroby, dopravné stroje a zariadenia).

V akademickom roku 2008/2009 študovalo na fakulte spolu 1 566 študentov. Z toho na bakalárskom stupni 616 študentov v dennej a 412 v externej forme štúdia, na inžinierskom stupni 286 študentov v dennej a 188 v externej forme. V doktorandskom štúdiu mala fakulta 32 denných a 40 externých študentov.

V roku 2009 si podalo prihlášku 1 001 záujemcov o štúdium na TF, z toho 696 na 1. stupeň štúdia a 305 na 2. stupeň.

V akademickom roku 2008/2009 na TF pôsobilo 76 učiteľov, z toho 12 profesorov, 27 docentov, 34 odborných asistentov a 1 asistent. Fakulta má 12 vedeckovýskumných a 49 technických pracovníkov.

V roku 2005 napríklad pracovníci TF vytvorili 434 publikačných výstupov.

Fakulta spolupracuje so zahraničnými fakultami, univerzitami a inými inštitúciami. V roku 2008 podpísala 7 nových zmlúv o spolupráci s technicky zameranými fakultami poľnohospodárskych univerzít a výskumnými pracoviskami v zahraničí.

Ročne sa na TF riešilo priemerne 35 vedeckovýskumných projektov. Boli to i projekty rámcových programov EÚ a v uplynulom roku napr. aj 20 projektov VEGA.

Za štyridsať rokov sa tu uskutočnilo 102 habilitačných konaní a bolo obhájených 236 kandidátskych dizertačných prác a doktorandských prác.

Dekani TF 1969 - 2009

Prof. Ing. Peter DUCHO, DrSc. (1969 - 1980)
Prof. Ing. Bohumil PROCHÁZKA, CSc. (1980 - 1989)
Prof. Ing. Jozef ŠESTÁK, CSc. (1989 - 1996)
Dr.h.c. prof. Ing. Jozef LOBOTKA, DrSc. (1996 - 2003)
Prof. Ing. Vladimír KROČKO, CSc. (od 2003)


Pracoviská Technickej fakulty

Katedra dopravy a manipulácie
Katedra elektrotechniky, automatizácie a informatiky
Katedra fyziky
Katedra konštruovania strojov
Katedra kvality a strojárskych technológií
Katedra stavieb
Katedra strojov a výrobných systémov
Katedra výrobnej techniky
Centrum výskumu pre obnoviteľné zdroje energie
Oddelenie dopravnej výchovy a služieb
Multimediálne centrum TF

KONTAKT:
Dekanát Technickej fakulty SPU
Trieda Andreja Hlinku 2, 949 76 Nitra
e-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
tel.: +421 - 37 - 6415 489
fax: +421 - 37 - 7417 003
www.tf.uniag.sk